Tijdens deze sessie verkennen we een brede groep aan illegale middelen en richten we ons op hun productspecifieke behandeling. Het Drugwiel is hierbij onze gids. We bieden gedetailleerde informatie over de werking van deze middelen, inclusief effecten, symptomen, gebruikswijzen, terminologie, straatnamen en -waarde, kostprijs en actuele tendensen.
Alcohol is nog steeds de drug die het meest gebruikt wordt in onze samenleving. Ook binnen de hulpverlening is de groep mensen met een alcoholprobleem sterk vertegenwoordigd. In deze opleiding staan we op productinfoniveau stil bij de verschillende aspecten van het product alcohol, de effecten en de mogelijke gevolgen. Vanuit zijn uitgebreide klinische expertise zoomt dr. Hendrik Peuskens daarnaast ook in op de specifieke behandelaspecten bij alcoholproblemen.
Tijdens deze vorming komen o.a. de volgende thema’s aan bod:
Omvang van alcoholproblemen
Richtlijn voor een verantwoord alcoholgebruik
Impact van alcohol op lichamelijke en psychische gezondheid
Specifieke aspecten (oa. screening en diagnostiek, farmacotherapie) van hulpverlening bij alcoholproblemen
Medische en farmacologische aspecten van detox en ontgiftingsschema’s
In de eerste sessie van deze dag gaan we dieper in op de rol van neurobiologie bij het ontstaan en in stand houden van afhankelijkheid. We verkennen de werkingsmechanismen van drugs op het brein en bespreken de structurele veranderingen die zich voordoen in de hersenen als gevolg van (langdurig) gebruik. Een boeiende ontdekkingstocht naar de complexe relatie tussen de neurobiologie en het fenomeen van afhankelijkheid.
Het tweede deel zoomt in op een specifieke groep van middelen, namelijk de Nieuwe Psycho-actieve stoffen (NPS). In deze vorming hopen we een aantal van de vooroordelen rond NPS te ontkrachten. Bovendien zullen jullie meer openheid ervaren om gesprekken over NPS aan te gaan en een dieper inzicht verwerven in de wereld ervan. Daarnaast zal de vorming jullie beter informeren over de farmacologie ervan en besteden we bijzondere aandacht aan harm reduction in relatie tot NPS.
Tijdens deze dag duiken we in het interventiecontinuüm, dat zich uitstrekt van preventie tot hulpverlening. We stellen jullie voor aan een aantal belangrijke materialen en bronnen van informatie van VAD en De Druglijn. Daarnaast verkennen we de vele actoren op ons werkveld en bespreken we verschillende perspectieven op verslaving en de benadering ervan. Een belangrijk onderdeel is het in kaart brengen van jullie eigen werksituatie, waarbij we de vertaalslag maken van theorie naar praktijk.
Tijdens onze introductiesessie voor de tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en drugproblemen leren jullie niet alleen medecursisten en VAD kennen, maar worden jullie ook op de hoogte gebracht van alle belangrijke zaken binnen de opleiding, zoals het programma, praktische regelingen, de supervisies en de verwerkingsopdracht.
Tegelijk leiden we jullie al in tot de problematiek. Jullie zullen ontdekken dat elk vorm van middelengebruik een behoorlijk complex fenomeen is. Jullie leren dan ook de belangrijkste factoren die een rol spelen bij het gebruik van middelen en hoe dit kan evolueren naar problematisch gebruik. Dit legt een solide basis voor het begrijpen van verschillende aspecten van middelenproblematiek en het verdere verloop van de opleiding.
Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen.
De opleiding zet in op het verwerven van inzichten in de problematiek van verslaving en de professionele aanpak ervan. De opleiding is opgebouwd uit verschillende inhoudelijke blokken:
Het Belgian Early Warning System (BEWSD) van Sciensano monitort en analyseert het gebruik van legale en illegale drugs in België. Ze evalueren de impact van druggebruik op de volksgezondheid, waaronder verslaving en intoxicaties. Ze rapporteren vervolgens aan internationale organisaties zoals het European Drugs Agency (EUDA). Daarnaast houden ze nieuwe trends in druggebruik in de gaten, zoals opkomende nieuwe psychoactieve stoffen (NPS). Tijdens dit webinar presenteren ze hun recente bevindingen over het drugslandschap in België. VAD, als trouwe partner binnen de werking van het Belgian Early Warning System Drugs, presenteert vervolgens recente preventieprogramma’s en harm reduction strategieën die inspelen op de recente trends op de Belgische drugsmarkt.
Een cliënt meldt zich aan met vage psychische klachten en je voelt aan dat er iets meer speelt. Misschien worstelt deze persoon met een gokproblematiek?
Gokproblemen gaan gepaard met ernstige verstoringen op persoonlijk, familiaal, sociaal, professioneel en financieel vlak. Mensen met gokproblemen ervaren vele drempels om hulp te zoeken, ondanks de schade voor hun gezondheid, de negatieve impact op hun relaties en het psychische lijden. Maak als eerstelijnspsycholoog of -orthopedagoog hierin mee het verschil.
Ontdek in deze interactieve basisvorming meer over de verborgen thematiek van gokproblemen bij volwassenen: leer hoe je de subtiele signalen herkent die wijzen op een gokstoornis en krijg praktische handvaten om effectief te begeleiden en door te verwijzen.
Deze vorming maakt deel uit van een federaal project om eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen deskundiger te maken in het omgaan met cliënten met gokproblemen.
Wie vragen heeft over het project, kan contact opnemen met Ciska Wybo (ciska.wybo@vad.be)
Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.
In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:
Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie
Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.
In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:
Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie