De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).
De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).
De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).
De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).
Tijdens deze sessie ontdekken deelnemers de mogelijkheden en beperkingen van screening- en diagnostische instrumenten en leren ze hoe deze effectief kunnen worden toegepast in het behandelingsproces. Daarnaast krijgen ze inzicht in verschillende richtlijnen en het belang van Evidence Based Werken (EBW), waardoor ze een solide basis ontwikkelen voor een gefundeerde en effectieve behandelingsaanpak.
Deze vervolgsessie biedt een diepere verkenning en herhaling van het model motiverende gespreksvoering. We passen de principes concreet toe met behulp van videofragmenten en gesprekstechnieken, en oefenen deze in de praktijk via rollenspellen. De nadruk blijft liggen op het ontwikkelen van de juiste attitude en vaardigheden om motiverende gespreksvoering effectief toe te passen in verschillende situaties.
Op het programma staat een inspirerend werkbezoek aan ‘Villa Voortman’, waardoor jullie de principes van herstelgericht werken in actie kunnen zien en ervaren.
Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking zijn kwetsbaar voor psychiatrische stoornissen, waaronder ook verslavingsproblemen. Als begeleider in de verslavingszorg is het belangrijk om enerzijds de verstandelijke beperking te detecteren en anderzijds hier rekening mee te houden binnen de (groeps)begeleiding.
De volgende items worden behandeld in deze vorming:
Wat is een verstandelijke beperking?
(H)erkennen van verstandelijke beperking bij onze doelgroep en aanpak van mensen met een verstandelijke beperking in de verslavingszorg.
Handvatten om de eigenheid van personen met een verstandelijke beperking te herkennen.
Tips om aan te sluiten bij de emotionele ontwikkeling van je cliënt.
Tips om je begeleiding beter af te stemmen op personen met een verstandelijke beperking.
Grondhouding van de hulpverlener en tips voor communicatie.
In deze sessie worden jullie verder vertrouwd gemaakt met methodieken gericht op ouderschap en druggebruik, met als doel effectieve ondersteuning van ouders in hun ouderrol. Daarnaast wordt inzicht geboden in methodieken ter ondersteuning van ouders met kinderen die drugs gebruiken. De focus ligt op het aanreiken van tools om op een constructieve wijze ouders te begeleiden in beide situaties.