Skip to main content

Ervaring: Basisvorming

TEMPLATE Workshop: Aan de slag met de VAD-leerlingenbevraging

Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.

 In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
  • Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
  • Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
  • De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie

Advocacy in theorie en praktijk

We starten de dag met een blok theorie en beantwoorden samen een aantal vragen: Wat is advocacy? Hoe werkt het? Wat zijn windows of opportunity? Hoe doet VAD aan advocacy? Welke aanknopingspunten voor advocacy zijn er op lokaal en regionaal niveau? Aan welke ethische principes moet pleitbezorging binnen preventie voldoen?

Na de middag gaan we interactief aan de slag met casussen en geven we handvatten mee om advocacy meer in je dagdagelijkse praktijk te integreren. 

Coachen van organisaties in het ontwikkelen van een alcohol- en drugpreventiebeleid

Het coachen van organisaties bij het ontwikkelen van een alcohol- en drugbeleid is een belangrijke activiteit van de alcohol- en drugpreventiewerker.

Deze organisaties kunnen zowel profit- als non-profitorganisaties zijn, zoals bedrijven, jeugdhuizen, scholen… Stuk voor stuk hebben ze specifieke organisatiekenmerken. Bij het coachen moet daarmee rekening gehouden worden. Toch zijn er in het coachingproces ―of het nu een school, een jeugdvereniging of een huisartsenkring betreft― gelijklopende fasen. Elke fase heeft duidelijke karakteristieken, waarbij de preventiewerker een aantal noodzakelijke stappen begeleidt.

Om de opleiding sterk praktijkgericht en op maat van de deelnemers op te bouwen, word je uitgenodigd een (reële of fictieve) casus uit uw preventiewerk mee te brengen, bijvoorbeeld een instelling bijzondere jeugdzorg met wie je een begeleidingsproces wenst op te zetten of een school die je op dat moment begeleidt.

Vorming NPS

‘Research chemicals’, ‘designer drugs’, ‘legal highs’, ‘spice’ of ‘herbal highs’… Er doen heel wat begrippen de ronde die slaan op nieuwe of minder bekende drugs. Op den duur zie je door het bos de bomen niet meer: wat zijn deze stoffen nu precies? Feit is dat er de voorbije decennia heel wat zogeheten Nieuwe Psychoactieve Stoffen (NPS) opdoken en blijven opduiken. Deze vorming helpt dat fenomeen beter begrijpen, schetst een beeld over welke stoffen het zoal gaat en wat hun risico’s zijn.

Mijn cliënt en middelengebruik, gamen en gokken

Iedereen kan in contact komen met middelengebruik, gamen en gokken. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen nieuwsgierig zijn en experimenteren of regelmatig alcohol drinken, cannabis of andere middelen gebruiken, gamen of gokken.

In deze opleiding ontdek je:

  • enkele basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek, de specifieke kwetsbaarheden van cliënten met een beperking, de impact van middelengebruik op de hersenen
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Kom je meer te weten over de effecten en risico’s van middelengebruik, gamen en gokken en welke signalen wijzen op problematisch gebruik, gamen en gokken
  • Krijg je concrete tips om signalen op te merken, bespreekbaar te maken, de ernst in te schatten en om de motivatie tot veranderen te vergroten.
  • Ga je aan de slag met concrete gespreksmethodieken in een motiverende gespreksstijl

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Supervisie tweejarige opleiding tot hulpverlener

In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.

Begeleiding bij gokproblemen – voor eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen

Een cliënt meldt zich aan met vage psychische klachten en je voelt aan dat er iets meer speelt. Misschien worstelt deze persoon met een gokproblematiek? 

Gokproblemen gaan gepaard met ernstige verstoringen op persoonlijk, familiaal, sociaal, professioneel en financieel vlak. Mensen met gokproblemen ervaren vele drempels om hulp te zoeken, ondanks de schade voor hun gezondheid, de negatieve impact op hun relaties en het psychische lijden. Maak als eerstelijnspsycholoog of -orthopedagoog hierin mee het verschil. 

Ontdek in deze interactieve basisvorming meer over de verborgen thematiek van gokproblemen bij volwassenen: leer hoe je de subtiele signalen herkent die wijzen op een gokstoornis en krijg praktische handvaten om effectief te begeleiden en door te verwijzen. 

Deze vorming maakt deel uit van een federaal project om eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen deskundiger te maken in het omgaan met cliënten met gokproblemen. 

 Wie vragen heeft over het project, kan contact opnemen met Ciska Wybo (ciska.wybo@vad.be)

Risicobeperking bij recreatief druggebruik in de nightlife setting

In de tweede reeks keuzesessies zoemt Safe ’n Sound-coördinator Shawny Vanhoutteghem in op risicobeperking bij recreatief druggebruik binnen het uitgaan. Ze geeft een overzicht van de verschillende schadebeperkende interventies in het uitgaansleven (zoals o.a. Safe ’n Sound, Quality Nights, Early Warning System (EWS), drugbeleid op festivals…) én schetst hoe deze op elkaar afgestemd zijn. Deze sessie gaat voornamelijk over het delen van visie, good practises en misvattingen die vandaag de dag nog leven.