In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.
In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.
In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.
In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.
In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.
Tijdens dit webinar willen we jeugdhulpverleners inspireren om met jongeren in gesprek te gaan over middelengebruik, gamen en gokken. We maken daarbij gebruik van ‘Praten over middelengebruik, gamen en gokken. Inspiratiebox voor jeugdhulpverleners’. We lichten de basiskaders toe die in deze inspiratiebox aan bod komen en nemen je mee doorheen de gespreksmethodieken. Rode draad zijn de verschillende stappen in een begeleidingsproces.
Tijdens dit webinar willen we jeugdhulpverleners inspireren om met jongeren in gesprek te gaan over middelengebruik, gamen en gokken. We maken daarbij gebruik van ‘Praten over middelengebruik, gamen en gokken. Inspiratiebox voor jeugdhulpverleners’. We lichten de basiskaders toe die in deze inspiratiebox aan bod komen en nemen je mee doorheen de gespreksmethodieken. Rode draad zijn de verschillende stappen in een begeleidingsproces.
Binnen deze basisvorming verkennen we het complexe fenomeen van middelengebruik. We overlopen samen de belangrijkste factoren die een rol spelen bij gebruik en evolutie naar problematisch middelengebruik. Daarnaast krijgen jullie inzicht in de behoeften van mensen met problematisch middelengebruik en hoe het hulpverleningsaanbod hierop moet worden afgestemd.
Jullie maken ook kennis met de belangrijkste actoren in de alcohol- en drughulpverlening en we maken jullie vertrouwd met verschillende componenten in het omgaan met verslaafd gedrag, inclusief praktische handvatten voor de praktijk. Bovendien zullen we de geest van motiverende gespreksvoering verkennen, evenals strategieën voor terugval en terugvalpreventie.
Daarnaast bieden we online cursussen aan die jullie meer inzicht geven in verschillende soorten middelen, zoals alcohol, cannabis, opioïden, stimulantia & empathogenen, en gokken als gedragsverslaving. Hierbij bespreken we effecten, risico’s en beschikbare hulpopties.
Psycho-educatie heeft als doel cliënten maar ook hun familieleden die in begeleiding of behandeling zijn, te informeren over de problematiek maar ook de aspecten van behandeling. In deze module wordt een aantal voorbeelden van psycho-educatie belicht. De deelnemer krijgt rond verschillende thema’s een aantal methodieken aangereikt die je kan toepassen in je eigen werksituatie. Tevens wordt er stilgestaan bij enkele aandachtspunten voor het begeleiden van PE gaande van de gespreksstijl tot werken op maat (ambulant of residentieel, productspecifiek en individueel of in groep)
Er worden specifieke methodieken voorgesteld zoals MMM-model, Paard-ruiter metafoor en www.balkmetafoor.be die zowel individueel als in groep kunnen gebruikt worden.
In de voormiddag laten we je kennismaken met wat oplossingsgericht werken juist inhoudt en betekent. De visie van oplossingsgericht werken gaat ervan uit dat ieder mens altijd eigen competenties of krachtbronnen ter beschikking heeft, hoe complex en wanhopig een situatie ook moge zijn. De focus bij oplossingsgericht werken ligt op de gewenste situatie. In de begeleiding benadruk je de reeds bereikte successen van de cliënt en zet je de competenties en mogelijkheden van de cliënt in de verf. Doelen worden daarbij zeer concreet en haalbaar geformuleerd.
In de namiddag gaan we concreter in op wat oplossingsgericht werken kan betekenen voor en in de verslavingszorg en hoe er aan de slag kan gegaan worden met oplossingsgerichte visie en methodieken.