Skip to main content
VAD vormingen , Verdiepende vormingen ,

Dubbele diagnose-reeks: ADHD en verslaving

In een reeks vormingen over dubbele diagnose, zetten we de samenhang van verschillende psychiatrische aandoeningen met verslaving op een rijtje. Personen met een psychiatrische stoornis, lopen een verhoogd risico op de ontwikkeling van een middelenproblematiek. Professionals in de alcohol- en drughulpverlening én de bredere GGZ komen dus geregeld ​in contact met dubbele diagnose-patiënten. Om hier op een effectieve wijze mee om te gaan is een goed begrip van de dubbele problematiek en integrale behandelvormen noodzakelijk.

ADHD heeft een invloed op de ontwikkeling, symptomen en behandeling van verslaving. Toch wordt deze stoornis ​vaak niet herkend waardoor een gepaste behandeling uitblijft.

De geüpdatete richtlijn voor de aanpak ADHD en verslaving, geeft hulpverleners aanbevelingen voor de diagnose en behandeling. Tijdens deze vorming zoemen we dieper in op het profiel van gebruikers met ADHD en de invloed die ADHD kan hebben op het gebruik. Daarnaast belichten we de adviezen voor de screening, diagnostiek, behandeling en medicatie. We bespreken hoe het behandelprogramma voor verslaving kan aangepast worden aan de ADHD-symptomen. ​ Deze elementen worden vertaald naar een concreet en praktisch niveau onder de vorm van een modulaire behandelgids. Hierdoor krijgen hulpverleners handvatten om met deze cliëntengroep te werken. De leidraad voor deze vorming is het boek ‘Omgaan met ADHD bij verslaving’ van F. Matthys, A. Bronckaerts en C. L. Crunelle, uitgegeven door Garant (2016). Je ontvang dit boek bij deelname aan de vorming.

Doelpubliek

Hulpverleners in de verslavingszorg

Gewenste ervaring:

Gewenst ervaring: Deze vorming vertrekt vanuit een algemeen begrip van verslaving en is vooral gericht op hulpverleners die werken met mensen met een verslaving waarbij bijkomend een ADHD-problematiek speelt.


min.10 deelnemers en max. 18 deelnemers
Accreditering werd aangevraagd

De sprekers

Prof. Dr. Frieda Matthys, voorzitter vzw Psyche, docent psychiatrie en medische psychologie VUB, gepromoveerd tot doctor in Medische Wetenschappen op het proefschrift: “ADHD and SUD: From Clinical Experience to an Evidence Based Guideline” - Gil Borms, psycholoog - psychotherapeute, Zorgprogramma ADHD - volwassenen, UPC KU Leuven


Vragen over vormingen ?