Psycho-educatie bij middelenproblemen
Hoe informeer je je cliënten alsook hun familie over de problematiek van verslaving en hoe er mee om te gaan? Hoe doe je dat op een boeiende manier en zonder te veel in de val van de expert-hulpverlener te trappen? Welke plaats krijgt ‘psycho-educatie’ binnen het hulpverleningsproces aan mensen die problemen hebben met alcohol, andere drugs of gedragsverslavingen? Psycho-educatie kan er heel verschillend uitzien afhankelijk van de doelgroep, doel van de interventie en setting.
Psycho-educatie heeft als doel cliënten maar ook hun familieleden die in begeleiding of behandeling zijn, te informeren over de problematiek maar ook de aspecten van behandeling. In deze module wordt een aantal voorbeelden van psycho-educatie belicht. De deelnemer krijgt rond verschillende thema’s een aantal methodieken aangereikt die je kan toepassen in je eigen werksituatie. Tevens wordt er stilgestaan bij enkele aandachtspunten voor het begeleiden van PE gaande van de gespreksstijl tot werken op maat (ambulant of residentieel, productspecifiek en individueel of in groep)
Er worden specifieke methodieken voorgesteld zoals MMM-model, Paard-ruiter metafoor en www.balkmetafoor.be die zowel individueel als in groep kunnen gebruikt worden.
Doelpubliek
Hulpverleners werkzaam in de verslavingszorg - Hulpverleners die werken met mensen met alcohol- en andere drugproblemen
Maximum 18 deelnemers
Accreditering werd aangevraagd
De sprekers
Kathleen Segers, Psycholoog, Zorggroep Sint-Kamillus afdeling VIA, Bierbeek - Milan Deman, Verpleegkundige verslavingszorg, Karus vzw, Melle - Gilles Geeraerts, VAD stafmedewerker vorming en hulpverlening