Skip to main content

Training tag: Open aanbod

Train-de-trainer Motiverende gespreksvoering

In deze train-de-trainer ga je actief aan de slag door vormingsmethodieken te ervaren en zelf uit te proberen. Je krijgt de gelegenheid om eigen leerdoelen in te brengen.

We geven je ook tips en tools om een veilige leeromgeving te creëren en een vormingsprogramma samen te stellen. 

We baseren we ons in deze train-de-trainer op de herwerkte, vierde editie van het standaardwerk van Miller & Rollnick ‘Motivational interviewing: helping people change and grow’ (2023).

Je ontvangt de uitgebreide trainersmap ‘Motiverende gespreksvoering in de alcohol- en drughulpverlening’, een leidraad en plukboek voor het samenstellen en begeleiden van trainingen over motiverende gespreksvoering bij middelenproblemen. Bij deze map horen ook video’s met demonstratiegesprekken.

Advocacy in theorie en praktijk

We starten de dag met een blok theorie en beantwoorden samen een aantal vragen: Wat is advocacy? Hoe werkt het? Wat zijn windows of opportunity? Hoe doet VAD aan advocacy? Welke aanknopingspunten voor advocacy zijn er op lokaal en regionaal niveau? Aan welke ethische principes moet pleitbezorging binnen preventie voldoen?

Na de middag gaan we interactief aan de slag met casussen en geven we handvatten mee om advocacy meer in je dagdagelijkse praktijk te integreren. 

Coachen van organisaties in het ontwikkelen van een alcohol- en drugpreventiebeleid

Het coachen van organisaties bij het ontwikkelen van een alcohol- en drugbeleid is een belangrijke activiteit van de alcohol- en drugpreventiewerker.

Deze organisaties kunnen zowel profit- als non-profitorganisaties zijn, zoals bedrijven, jeugdhuizen, scholen… Stuk voor stuk hebben ze specifieke organisatiekenmerken. Bij het coachen moet daarmee rekening gehouden worden. Toch zijn er in het coachingproces ―of het nu een school, een jeugdvereniging of een huisartsenkring betreft― gelijklopende fasen. Elke fase heeft duidelijke karakteristieken, waarbij de preventiewerker een aantal noodzakelijke stappen begeleidt.

Om de opleiding sterk praktijkgericht en op maat van de deelnemers op te bouwen, word je uitgenodigd een (reële of fictieve) casus uit uw preventiewerk mee te brengen, bijvoorbeeld een instelling bijzondere jeugdzorg met wie je een begeleidingsproces wenst op te zetten of een school die je op dat moment begeleidt.

Mijn cliënt en middelengebruik, gamen en gokken

Iedereen kan in contact komen met middelengebruik, gamen en gokken. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen nieuwsgierig zijn en experimenteren of regelmatig alcohol drinken, cannabis of andere middelen gebruiken, gamen of gokken.

In deze opleiding ontdek je:

  • enkele basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek, de specifieke kwetsbaarheden van cliënten met een beperking, de impact van middelengebruik op de hersenen
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Kom je meer te weten over de effecten en risico’s van middelengebruik, gamen en gokken en welke signalen wijzen op problematisch gebruik, gamen en gokken
  • Krijg je concrete tips om signalen op te merken, bespreekbaar te maken, de ernst in te schatten en om de motivatie tot veranderen te vergroten.
  • Ga je aan de slag met concrete gespreksmethodieken in een motiverende gespreksstijl

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Risicobeperking bij recreatief druggebruik in de nightlife setting

In de tweede reeks keuzesessies zoemt Safe ’n Sound-coördinator Shawny Vanhoutteghem in op risicobeperking bij recreatief druggebruik binnen het uitgaan. Ze geeft een overzicht van de verschillende schadebeperkende interventies in het uitgaansleven (zoals o.a. Safe ’n Sound, Quality Nights, Early Warning System (EWS), drugbeleid op festivals…) én schetst hoe deze op elkaar afgestemd zijn. Deze sessie gaat voornamelijk over het delen van visie, good practises en misvattingen die vandaag de dag nog leven.

Substitutiebehandeling’: medische en psychosociale basisaspecten

In de namiddagsessies splitst de groep zich op naar interesse. Wie op zoek is naar de basics over het behandelen van opioïdeafhankelijkheid door middel van substitutietherapie, kan hiervoor terecht in keuzesessie ‘Substitutiebehandeling’ door verslavingsarts, Dr. Boiy.

Lokaal beleid: ‘Aan de slag met het stappenplan en de analysetool. Van analyse naar beleid’

Tijdens deze vorming wordt gefocust op de implementatie van het vernieuwde stappenplan ‘Omdat iedereen erbij wint. Samen voor een alcohol- en drugbeleid’. We bekijken stap voor stap welke rol een coach van een lokaal alcohol- en drugbeleid hierin kan opnemen. De vorming wordt doorspekt met tips en tricks vanuit het werkveld.

Een belangrijk element dat aan bod zal komen is de nieuw ontwikkelde analysetool om een brede lokale omgevingingsanalyse te maken. Hoe ziet deze tool er uit? Wat is het belang ervan? Hoe kan ik als coach aan de slag met de resultaten van een lokale omgevingsanalyse? …

Basisvorming Motiverende Gespreksvoering

Motivatie vormt de motor voor verandering. Maar cliënten met een alcohol- of drugprobleem lijken vaak weinig gemotiveerd om hun gebruik te veranderen. Vaak komen ze onder druk naar de hulpverlening. En eens ze veranderen hervallen ze ook vaak in hun oude gedragspatroon. Motiverende Gespreksvoering is precies ontwikkeld om hiermee om te gaan. Het model levert waardevolle inzichten en een praktische leidraad om de autonome motivatie van cliënten te bevorderen.

In deze training krijg je inzicht in wat mensen beweegt en hoe je als hulpverlener de motivatie voor verandering kan versterken.
Meer dan een reeks technieken is Motiverende Gespreksvoering (MG) een manier van zijn bij mensen. In de training krijgt de grondhouding van MG dan ook de nodige aandacht.
Het kader van de 4 processen van MG biedt een houvast voor de keuze van interventies om tot een behulpzaam contact te komen, een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan.
Via actieve werkvormen oefen je de gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.