Skip to main content

Training tag: Open aanbod

Train-de-trainer terugvalpreventie bij middelengebruik, gamen of gokken

Terugvalpreventie is een basisstrategie in de hulpverlening bij problemen door middelengebruik, gamen of gokken. Veranderen van dit gedrag vraagt veel inspanningen, en terugval hoort bij het veranderproces. 

Terugvalpreventie-interventies zijn erop gericht het risico op terugval te verminderen, de periodes van terugval te verkorten of de schade die ermee gepaard gaat te beperken. Ze zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Terugvalpreventie kan de vorm aannemen van een op zichzelf staand (groeps)aanbod of verweven zitten in de begeleiding. Ook hoe je omgaat met een terugval van cliënten komt aan bod. 
Terugvalpreventie past binnen een herstelgerichte benadering.  Cliënten worden ondersteund om de regie over het eigen leven te nemen en hun veranderdoelen te bepalen. De focus ligt niet enkel op het veranderen van het gebruik, gamen of gokken, maar op het werken aan een kwaliteitsvol leven. 

Met deze train-de-trainer willen we hulpverleners opleiden die terugvalpreventie (willen) aanleren aan collega’s in hun organisatie of aan andere hulpverleners. We kijken dan ook uit naar extra trainers om terugvalpreventie te geven aan hulpverleners binnen ons vormingsaanbod. 

Psychofarmaca in de verslavingszorg, een dunne lijn tussen roes- en geneesmiddel

We duiken in de neurobiologische mechanismen om een helder inzicht te krijgen in de werking van psychofarmaca.  We staan stil bij de uitgebreide effecten en risico’s, en welke factoren die deze beïnvloeden. We zoomen in op verschillende soorten medicatie waaronder benzodiazepines, antidepressiva, opioïde pijnstillers, medicatie voor angststoornissen, psychotische stoornissen en behandelingen voor ADHD. We bespreken verschillende manieren waarop deze medicatie wordt gebruikt, van langdurig gebruik met hoge doseringen tot gebruik omwille van het roesopwekkend effect. We staan tot slot stil bij de behandelopties en – voorwaarden die hiermee gepaard gaan. Tijdens deze vorming zullen verschillende online bronnen worden aangereikt die de deelnemers ook achteraf in staat stellen om correcte informatie terug te vinden. 

Dubbele diagnose-reeks: Autisme en verslaving

Mensen op het autismespectrum hebben een andere denkstijl en informatieverwerking dan neurotypische mensen (mensen zonder autisme) Typerend in de begeleiding van mensen op het spectrum is vaak een dubbele mindblindness; mensen op het spectrum kunnen zich moeilijk de wereld van neurotypische mensen inbeelden, maar ook omgekeerd!

Tijdens deze vorming gaan we proberen te ervaren hoe het is om in de wereld te zitten van iemand op het spectrum met een (rand)normale begaafdheid.
Is de hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg aangepast aan de noden van mensen op het spectrum? Wat zijn de verschillen en gelijkenissen tussen autismespecifiek- en verslavingsgedrag? Hoe kan je als hulpverlener autismevriendelijk werken en welke aanpassingen zijn er nodig?

Iedere mens is uniek en dit geldt ook voor mensen op het spectrum. Tijdens deze vormingsdag proberen we richtlijnen en specifieke handvaten te vinden om mensen op het spectrum en met een verslavingsproblematiek te begeleiden. We vertrekken vanuit die bijzondere denkwereld en proberen hier een aantal antwoorden op te vinden.

Praten over middelengebruik, gamen en gokken: Inspiratiesessie voor jeugdhulpverleners

Tijdens dit webinar willen we jeugdhulpverleners inspireren om met jongeren in gesprek te gaan over middelengebruik, gamen en gokken. We maken daarbij gebruik van ‘Praten over middelengebruik, gamen en gokken. Inspiratiebox voor jeugdhulpverleners’. We lichten de basiskaders toe die in deze inspiratiebox aan bod komen en nemen je mee doorheen de gespreksmethodieken. Rode draad zijn de verschillende stappen in een begeleidingsproces.

Basisvorming Vroeginterventie voor jongeren die drugs gebruiken

In deze vorming krijg je informatie over jongeren en middelengebruik en over beroepsgeheim. Je krijgt een kader en tips van ervaren vroeginterventiebegeleiders. Je wisselt met de andere deelnemers uit rond concrete praktijksituaties en wordt uitgenodigd om de vertaling te maken naar je eigen werkpraktijk. En je kan oefenen in een motiverende gesprekstijl.

Meer info over het programma vind je via het tabblad ‘Programma’ hiernaast.

Motiverende gespreksvoering, een krachtgerichte gespreksstijl

We geven een overzicht van de vernieuwingen in de laatste editie van het handboek Motiverende gespreksvoering van Miller en Rollnick en staan stil bij de betekenis ervan voor onze praktijk. 

We gaan dieper in op het krachtgerichte aspect van de basishouding.  Dit door samen te verkennen hoe je deze in de praktijk kan brengen via verschillende gespreksvaardigheden.  En deze in oefeningen zelf te ervaren. Hoe kan je een meer krachtgerichte bril opzetten in je gesprekken of vormingen? 

De (therapeutische) gemeenschap zelf is de methode van behandelen

Van de bewoners in de TG wordt een actieve participatie verwacht aan het programma en in de gemeenschap. In hun groei- en veranderingsproces staan zelfhulp en wederzijdse hulp centraal. Het is essentieel dat bewoners weten hoe en waarom hét programma werkt zoals het werkt om deze zelfhulp optimaal te kunnen realiseren. . Hoe beter ze de methodiek en de tools en de achterliggende principes en visie begrijpen, te meer hun motivatie en “readiness” enerzijds, en hun bekwaamheid om effectief aan de slag te gaan én dus te groeien en te veranderen anderzijds, verbetert.

Het is wetenschappelijk bewezen dat er een positieve correlatie is tussen beide. Hoe actiever bewoners deelnemen, hoe langer de aanwezigheid/deelname aan het programma én dus hoe groter dé kans op herstel op lange termijn.

Het bewaken van de kwaliteit van deze kennisoverdracht is één van de kerntaken en noodzakelijke competenties van de dagelijkse begeleiding. Dit betreft zowel de theoretische achtergrond over dit unieke behandelingsmodel als de implementatie en concrete toepassing ervan. Hét vereist bij het team een gezamenlijke en grondige kennis over het behandelingsmodel dat de therapeutische gemeenschap is.

Deze opleiding is gericht op de theoretische en praktische kennisoverdracht van dit model van zelfhulp. Als staflid maak je actief deel uit ván de therapeutische gemeenschap en van hét behandelingsmodel. Weten wát je doet en waarom je hét doet is noodzakelijk. Het model écht begrijpen zodat je in staat bent als staflid in de therapeutische gemeenschap op een integere, doorleefde manier te handelen. Dit vanuit de verschillende stafrollen alsook in je relaties en interacties met bewoners, met collega’s en het ganse team.

Hulpverlening bij alcoholproblemen

Alcohol is nog steeds de drug die het meest gebruikt wordt in onze samenleving. Ook binnen de hulpverlening is de groep mensen met een alcoholprobleem sterk vertegenwoordigd. In deze opleiding staan we op productinfoniveau stil bij de verschillende aspecten van het product alcohol, de effecten en de mogelijke gevolgen. Vanuit zijn uitgebreide klinische expertise zoomt dr. Hendrik Peuskens daarnaast ook in op de specifieke behandelaspecten bij alcoholproblemen.

Tijdens deze vorming komen o.a. de volgende thema’s aan bod:

  • Omvang van alcoholproblemen
  • Richtlijn voor een verantwoord alcoholgebruik
  • Impact van alcohol op lichamelijke en psychische gezondheid
  • Specifieke aspecten (oa. screening en diagnostiek, farmacotherapie) van hulpverlening bij alcoholproblemen
  • Medische en farmacologische aspecten van detox en ontgiftingsschema’s
  • Chronische alcoholproblematiek, Korsakoff, rehabilitatie

Praten over middelengebruik, gamen en gokken: Inspiratiesessie voor jeugdhulpverleners

Tijdens dit webinar willen we jeugdhulpverleners inspireren om met jongeren in gesprek te gaan over middelengebruik, gamen en gokken. We maken daarbij gebruik van ‘Praten over middelengebruik, gamen en gokken. Inspiratiebox voor jeugdhulpverleners’. We lichten de basiskaders toe die in deze inspiratiebox aan bod komen en nemen je mee doorheen de gespreksmethodieken. Rode draad zijn de verschillende stappen in een begeleidingsproces.  

Veelkleurige zorg en diversiteit(sdenken) in de verslavingszorg

Op de volgende vragen proberen we in deze opleiding een antwoord te geven:

  • Wat betekent het begrip diversiteit?
  • Wat is het belang van cultuursensitieve zorg?
  • Hoe omgaan met diversiteit?
  • Welke zijn de interculturele competenties van een hulpverlener?
  • Waarom zijn allochtonen een kwetsbare groep?
  • Wat is de betekenis en welke zijn de mogelijke oorzaken van druggebruik in de islamitische cultuur?
  • Wat is het islamitisch perspectief op geestelijke gezondheid en verslaving?
  • Hoe kunnen we participatie van allochtone cliënten en de betrokkenheid van hun (familiale) context verhogen in de drughulpverlening?
  • Wat zijn specifieke culturele risicofactoren voor gebruik, misbruik en verslaving?