Skip to main content

Doelgroep: Hulpverlening

Train-de-trainer Motiverende gespreksvoering

In deze train-de-trainer ga je actief aan de slag door vormingsmethodieken te ervaren en zelf uit te proberen. Je krijgt de gelegenheid om eigen leerdoelen in te brengen.

We geven je ook tips en tools om een veilige leeromgeving te creëren en een vormingsprogramma samen te stellen. 

We baseren we ons in deze train-de-trainer op de herwerkte, vierde editie van het standaardwerk van Miller & Rollnick ‘Motivational interviewing: helping people change and grow’ (2023).

Je ontvangt de uitgebreide trainersmap ‘Motiverende gespreksvoering in de alcohol- en drughulpverlening’, een leidraad en plukboek voor het samenstellen en begeleiden van trainingen over motiverende gespreksvoering bij middelenproblemen. Bij deze map horen ook video’s met demonstratiegesprekken.

Supervisie tweejarige opleiding tot hulpverlener

In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.

Mijn cliënt en middelengebruik, gamen en gokken

Iedereen kan in contact komen met middelengebruik, gamen en gokken. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen nieuwsgierig zijn en experimenteren of regelmatig alcohol drinken, cannabis of andere middelen gebruiken, gamen of gokken.

In deze opleiding ontdek je:

  • enkele basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek, de specifieke kwetsbaarheden van cliënten met een beperking, de impact van middelengebruik op de hersenen
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Kom je meer te weten over de effecten en risico’s van middelengebruik, gamen en gokken en welke signalen wijzen op problematisch gebruik, gamen en gokken
  • Krijg je concrete tips om signalen op te merken, bespreekbaar te maken, de ernst in te schatten en om de motivatie tot veranderen te vergroten.
  • Ga je aan de slag met concrete gespreksmethodieken in een motiverende gespreksstijl

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Supervisie tweejarige opleiding tot hulpverlener

In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.

Begeleiding bij gokproblemen – voor eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen

Een cliënt meldt zich aan met vage psychische klachten en je voelt aan dat er iets meer speelt. Misschien worstelt deze persoon met een gokproblematiek? 

Gokproblemen gaan gepaard met ernstige verstoringen op persoonlijk, familiaal, sociaal, professioneel en financieel vlak. Mensen met gokproblemen ervaren vele drempels om hulp te zoeken, ondanks de schade voor hun gezondheid, de negatieve impact op hun relaties en het psychische lijden. Maak als eerstelijnspsycholoog of -orthopedagoog hierin mee het verschil. 

Ontdek in deze interactieve basisvorming meer over de verborgen thematiek van gokproblemen bij volwassenen: leer hoe je de subtiele signalen herkent die wijzen op een gokstoornis en krijg praktische handvaten om effectief te begeleiden en door te verwijzen. 

Deze vorming maakt deel uit van een federaal project om eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen deskundiger te maken in het omgaan met cliënten met gokproblemen. 

 Wie vragen heeft over het project, kan contact opnemen met Ciska Wybo (ciska.wybo@vad.be)

Risicobeperking bij recreatief druggebruik in de nightlife setting

In de tweede reeks keuzesessies zoemt Safe ’n Sound-coördinator Shawny Vanhoutteghem in op risicobeperking bij recreatief druggebruik binnen het uitgaan. Ze geeft een overzicht van de verschillende schadebeperkende interventies in het uitgaansleven (zoals o.a. Safe ’n Sound, Quality Nights, Early Warning System (EWS), drugbeleid op festivals…) én schetst hoe deze op elkaar afgestemd zijn. Deze sessie gaat voornamelijk over het delen van visie, good practises en misvattingen die vandaag de dag nog leven.

Substitutiebehandeling’: medische en psychosociale basisaspecten

In de namiddagsessies splitst de groep zich op naar interesse. Wie op zoek is naar de basics over het behandelen van opioïdeafhankelijkheid door middel van substitutietherapie, kan hiervoor terecht in keuzesessie ‘Substitutiebehandeling’ door verslavingsarts, Dr. Boiy.

Basisvorming Motiverende Gespreksvoering

Motivatie vormt de motor voor verandering. Maar cliënten met een alcohol- of drugprobleem lijken vaak weinig gemotiveerd om hun gebruik te veranderen. Vaak komen ze onder druk naar de hulpverlening. En eens ze veranderen hervallen ze ook vaak in hun oude gedragspatroon. Motiverende Gespreksvoering is precies ontwikkeld om hiermee om te gaan. Het model levert waardevolle inzichten en een praktische leidraad om de autonome motivatie van cliënten te bevorderen.

In deze training krijg je inzicht in wat mensen beweegt en hoe je als hulpverlener de motivatie voor verandering kan versterken.
Meer dan een reeks technieken is Motiverende Gespreksvoering (MG) een manier van zijn bij mensen. In de training krijgt de grondhouding van MG dan ook de nodige aandacht.
Het kader van de 4 processen van MG biedt een houvast voor de keuze van interventies om tot een behulpzaam contact te komen, een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan.
Via actieve werkvormen oefen je de gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.