Skip to main content

Doelgroep: Preventie

Safe ‘n Seminarie (3/3)

De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).

Safe ‘n Seminarie (2/3)

De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).

Safe ‘n Seminarie (1/3)

De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).

Peervormingsweekend 2024

Het vormingsweekend bestaat uit een afwisseling van inhoudelijke/praktische sessies en informele momenten om tot verbinding te komen. Dit wilt zeggen dat externen enkel kunnen aansluiten op aanvraag. Gelieve hiervoor contact op te nemen met Shawny Vanhoutteghem.

Coachen van organisaties in het ontwikkelen van een alcohol- en drugpreventiebeleid

Het coachen van organisaties bij het ontwikkelen van een alcohol- en drugbeleid is een belangrijke activiteit van de alcohol- en drugpreventiewerker.

Deze organisaties kunnen zowel profit- als non-profitorganisaties zijn, zoals bedrijven, jeugdhuizen, scholen… Stuk voor stuk hebben ze specifieke organisatiekenmerken. Bij het coachen moet daarmee rekening gehouden worden. Toch zijn er in het coachingproces ―of het nu een school, een jeugdvereniging of een huisartsenkring betreft― gelijklopende fasen. Elke fase heeft duidelijke karakteristieken, waarbij de preventiewerker een aantal noodzakelijke stappen begeleidt.

Om de opleiding sterk praktijkgericht en op maat van de deelnemers op te bouwen, word je uitgenodigd een (reële of fictieve) casus uit uw preventiewerk mee te brengen, bijvoorbeeld een instelling bijzondere jeugdzorg met wie je een begeleidingsproces wenst op te zetten of een school die je op dat moment begeleidt.

Webinar gokken: hoe maak jij het verschil voor deze verborgen problematiek?

Gokverslaving blijft te vaak en te lang onder de radar. Jij kan hierin mee het verschil maken. Mensen die problemen hebben met gokken zoeken daarvoor niet vaak hulp. Wel zoeken ze eerder hulp voor de ernaast bestaande psychische, medische, sociale en/of financiële problemen. Zo kom jij misschien wel met hen in contact.

Welke signalen kan je linken aan gokproblemen? En hoe ga je als hulpverlener of welzijnswerker aan de slag met cliënten met een gokprobleem? Wat zijn de mogelijkheden naar hulpverlening toe? En hoe ervaren cliënten dit proces zelf?

In dit gratis inleidend webinar brengt Dirk De Troy zijn verhaal als ervaringsdeskundige en vertelt Ronny Willemen vanuit zijn jarenlange praktijkervaring hoe gokken kan evolueren tot een gokstoornis. Vanuit VAD brengen we een overzicht van ondersteunende materialen die je kan gebruiken in jouw praktijk en presenteren we een gloednieuwe brochure ‘Bezorgd over gokken’