Skip to main content

Locatie: Op locatie

VAD-studiedag

Wat maakt dat sommige lokale dynamieken de koers van het beleid wijzigen? Wat is daarvoor nodig? We zoomen in op good practices uit het werkveld met sprekers uit de hulpverlening, het preventiewerk en het beleid. Tijdens en na de lunch maken we tijd om te netwerken aan de hand van postersessies.

Zin om zelf een postersessie te geven? Via deze link vind je alle nodige info.

Omgaan met alcohol- en andere verslavingsproblemen bij cliënten in de thuiszorg – Hasselt

Thuiszorgmedewerkers worden regelmatig geconfronteerd met alcohol- of andere verslavingsproblemen bij cliënten. Cliënten stellen onder invloed grensoverschrijdend gedrag of zorgen voor overlast. Soms zijn er andere signalen die voor bezorgdheid zorgen, maar is het moeilijk om een inschatting te maken van de ernst van het gebruik. Of reageren cliënten negatief als medewerkers hierover willen praten.

Tijdens deze vorming:

  • Krijg je kort de basics mee over de effecten en risico’s van alcohol en psychoactieve medicatie en staan we stil bij wanneer gebruik problematisch is.
  • Gaan we dieper in op signalen van problematisch gebruik en leer je hoe je deze kan herkennen.
  • Maak je kennis met de basishouding van motiverende gespreksvoering en gaan we aan de slag met een aantal concrete gesprekstips en -methodieken.
  • Bekijken we welke afspraken en regels er nodig zijn, zodat thuiszorgmedewerkers weten wat ze moeten doen wanneer ze geconfronteerd worden met deze problemen.
  • Krijg je enkele concrete handvatten en tips mee om een alcohol- en drugbeleid voor cliënten uit te werken en gaan we in gesprek over wat jouw rol en die van je medewerkers hierin kan zijn.

Naast theorie is er ruimte voorzien voor oefeningen en het uitwisselen van tips en ervaringen met elkaar.

Omgaan met alcohol- en andere verslavingsproblemen bij cliënten in de thuiszorg – Sint-Niklaas

Thuiszorgmedewerkers worden regelmatig geconfronteerd met alcohol- of andere verslavingsproblemen bij cliënten. Cliënten stellen onder invloed grensoverschrijdend gedrag of zorgen voor overlast. Soms zijn er andere signalen die voor bezorgdheid zorgen, maar is het moeilijk om een inschatting te maken van de ernst van het gebruik. Of reageren cliënten negatief als medewerkers hierover willen praten.

Tijdens deze vorming:

  • Krijg je kort de basics mee over de effecten en risico’s van alcohol en psychoactieve medicatie en staan we stil bij wanneer gebruik problematisch is.
  • Gaan we dieper in op signalen van problematisch gebruik en leer je hoe je deze kan herkennen.
  • Maak je kennis met de basishouding van motiverende gespreksvoering en gaan we aan de slag met een aantal concrete gesprekstips en -methodieken.
  • Bekijken we welke afspraken en regels er nodig zijn, zodat thuiszorgmedewerkers weten wat ze moeten doen wanneer ze geconfronteerd worden met deze problemen.
  • Krijg je enkele concrete handvatten en tips mee om een alcohol- en drugbeleid voor cliënten uit te werken en gaan we in gesprek over wat jouw rol en die van je medewerkers hierin kan zijn.

Naast theorie is er ruimte voorzien voor oefeningen en het uitwisselen van tips en ervaringen met elkaar.

Herstelgerichte aanpak. Een praktijkvoorbeeld

Op het programma staat een inspirerend werkbezoek aan ‘Villa Voortman’, waardoor jullie de principes van herstelgericht werken in actie kunnen zien en ervaren. 

Meer info over het programma en locatie vind je via het tabblad ‘Programma’ hiernaast.

Basisvorming justitieassistenten

Binnen deze basisvorming verkennen we het complexe fenomeen van middelengebruik. We overlopen samen de belangrijkste factoren die een rol spelen bij gebruik en evolutie naar problematisch middelengebruik. Daarnaast krijgen jullie inzicht in de behoeften van mensen met problematisch middelengebruik en hoe het hulpverleningsaanbod hierop moet worden afgestemd.

Jullie maken ook kennis met de belangrijkste actoren in de alcohol- en drughulpverlening en we maken jullie vertrouwd met verschillende componenten in het omgaan met verslaafd gedrag, inclusief praktische handvatten voor de praktijk. Bovendien zullen we de geest van motiverende gespreksvoering verkennen, evenals strategieën voor terugval en terugvalpreventie.

Daarnaast bieden we online cursussen aan die jullie meer inzicht geven in verschillende soorten middelen, zoals alcohol, cannabis, opioïden, stimulantia & empathogenen, en gokken als gedragsverslaving. Hierbij bespreken we effecten, risico’s en beschikbare hulpopties.

EHBDu – Eerste Hulp bij Drank-Drugsincidenten in het uitgaansleven

Het curriculum EHBDu is ontwikkeld in samenwerking met het Trimbos-instituut, kenniscentrum voor geestelijke gezondheidszorg en verslaving. Deze cursus betreft een zelfstudievariant voor certificering bij EduCare Groningen. Dit houdt in dat je voorafgaand aan deze vorming de Reader ‘Basiskennis EHBDu’ ontvangt. Voor het behalen van certificering worden een kennistoets en een casustoets afgelegd tijdens de opleiding. De Reader ‘Basiskennis EHBDu’ dien je op voorhand grondig te bestuderen. 

Deze cursus heeft de volgende opbouw:

  • Middelenkennis
  • Beïnvloedende factoren op gezondheid bij middelengebruik
  • Lichte gezondheidsverstoringen en acute incidenten
  • Zorg en hulpverlening

Leerdoelen:

De deelnemer

  • Kan de 3 globale werkingsvormen van uitgaansdrugs beschrijven
  • Kan verklaren welke invloeden drugs, persoonlijke – en omgevingsfactoren hebben op het ontstaan van gezondheidsproblemen
  • Kan de verschijnselen, benaming, gewenste effecten en de gerelateerde gezondheidsverstoringen van 8-12 uitgaansdrugs (waarvan minimaal de 8 middelen uit het basisspectrum) benoemen
  • Kan de actualiteiten rond drugsmarkt en gezondheid weergeven
  • Kan de middelengerelateerde ernstige acute situaties uitleggen aan de hand van de ABCD-methodiek
  • Kan de stabiele zijligging uitvoeren
  • Kan de 3 alarmsignalen van ernstige gezondheidsverstoringen noemen
  • Kan uiteenzetten op welke wijze adequaat kan worden gealarmeerd

De landelijke cursussen EHBDu zijn evidence- en practice-based. Het curriculum werd ontwikkeld op basis van de brede expertise in drugs van het Trimbos-instituut en Unity Voorlichting, en ervaringen van en wetenschappelijk onderzoek door EducareGroningen en andere manifeste evenementen-hulpverleningsorganisaties, met middelengerelateerde gezondheidsverstoringen, eerstehulpverlening en professionele medische zorg.

Motiverende gespreksvoering voor justitieassistenten

Motivatie vormt de motor voor verandering. Maar cliënten met een alcohol- of drugprobleem lijken vaak weinig gemotiveerd om hun gebruik te veranderen. Vaak komen ze onder druk naar de hulpverlening. En eens ze veranderen hervallen ze ook vaak in hun oude gedragspatroon. Motiverende Gespreksvoering is precies ontwikkeld om hiermee om te gaan. Het model levert waardevolle inzichten en een praktische leidraad om de autonome motivatie van cliënten te bevorderen.

In deze training krijg je inzicht in wat mensen beweegt en hoe je als hulpverlener de motivatie voor verandering kan versterken.


Meer dan een reeks technieken is Motiverende gespreksvoering (MG) een manier van zijn bij mensen. In de training krijgt de grondhouding van MG dan ook de nodige aandacht.
Het kader van de 4 processen van MG biedt een houvast voor de keuze van interventies om tot een behulpzaam contact te komen, een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan.


Via actieve werkvormen oefen je de gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.

Peervormingsweekend 2024

Het vormingsweekend bestaat uit een afwisseling van inhoudelijke/praktische sessies en informele momenten om tot verbinding te komen. Dit wilt zeggen dat externen enkel kunnen aansluiten op aanvraag. Gelieve hiervoor contact op te nemen met Shawny Vanhoutteghem.

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Provincie Antwerpen

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen.

Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Programma

Dag 1

  • Basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op specifieke kwetsbaarheden van jongeren en de impact van middelengebruik op de hersenen
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Opmerken van signalen van problematisch gebruik
  • Bespreekbaar maken en een inschatting maken van gebruik
  • Gedragsverandering en motivatie
  • Korte introductie in motiverende gespreksvoering

Dag 2 gaan we dieper in op hoe je de motivatie van jongeren om hun gedrag te veranderen kan bevorderen. We doen dit aan de hand van motiverende gespreksvoering (Miller & Rollnick), een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt.

  • De basishouding van motiverende gespreksvoering.
  • De verschillende processen binnen motiverende gespreksvoering.
  • Gesprekstechnieken om gebruik bespreekbaar te maken (focussen) en de bezorgdheid van de jongere over zijn/haar eigen gebruik en/of de impact hiervan op andere levensdomeinen te vergroten.
  • Verandertaal en technieken om verandertaal bij de cliënt te ontlokken.

Werkwijze

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – West-Vlaanderen

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen.

Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Programma

Dag 1 

  • Basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op specifieke kwetsbaarheden van jongeren en de impact van middelengebruik op de hersenen
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Opmerken van signalen van problematisch gebruik
  • Bespreekbaar maken en een inschatting maken van gebruik
  • Gedragsverandering en motivatie
  • Korte introductie in motiverende gespreksvoering

Dag 2 gaan we dieper in op hoe je de motivatie van jongeren om hun gedrag te veranderen kan bevorderen. We doen dit aan de hand van motiverende gespreksvoering (Miller & Rollnick), een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt.

  • De basishouding van motiverende gespreksvoering.
  • De verschillende processen binnen motiverende gespreksvoering.
  • Gesprekstechnieken om gebruik bespreekbaar te maken (focussen) en de bezorgdheid van de jongere over zijn/haar eigen gebruik en/of de impact hiervan op andere levensdomeinen te vergroten.
  • Verandertaal en technieken om verandertaal bij de cliënt te ontlokken.
     

Werkwijze

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.