Skip to main content

Locatie: VAD

Train-de-trainer Motiverende gespreksvoering

In deze train-de-trainer ga je actief aan de slag door vormingsmethodieken te ervaren en zelf uit te proberen. Je krijgt de gelegenheid om eigen leerdoelen in te brengen.

We geven je ook tips en tools om een veilige leeromgeving te creëren en een vormingsprogramma samen te stellen. 

We baseren we ons in deze train-de-trainer op de herwerkte, vierde editie van het standaardwerk van Miller & Rollnick ‘Motivational interviewing: helping people change and grow’ (2023).

Je ontvangt de uitgebreide trainersmap ‘Motiverende gespreksvoering in de alcohol- en drughulpverlening’, een leidraad en plukboek voor het samenstellen en begeleiden van trainingen over motiverende gespreksvoering bij middelenproblemen. Bij deze map horen ook video’s met demonstratiegesprekken.

Workshop: Aan de slag met de VAD-leerlingenbevraging

Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.

 In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
  • Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
  • Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
  • De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie

Advocacy in theorie en praktijk

We starten de dag met een blok theorie en beantwoorden samen een aantal vragen: Wat is advocacy? Hoe werkt het? Wat zijn windows of opportunity? Hoe doet VAD aan advocacy? Welke aanknopingspunten voor advocacy zijn er op lokaal en regionaal niveau? Aan welke ethische principes moet pleitbezorging binnen preventie voldoen?

Na de middag gaan we interactief aan de slag met casussen en geven we handvatten mee om advocacy meer in je dagdagelijkse praktijk te integreren. 

Coachen van organisaties in het ontwikkelen van een alcohol- en drugpreventiebeleid

Het coachen van organisaties bij het ontwikkelen van een alcohol- en drugbeleid is een belangrijke activiteit van de alcohol- en drugpreventiewerker.

Deze organisaties kunnen zowel profit- als non-profitorganisaties zijn, zoals bedrijven, jeugdhuizen, scholen… Stuk voor stuk hebben ze specifieke organisatiekenmerken. Bij het coachen moet daarmee rekening gehouden worden. Toch zijn er in het coachingproces ―of het nu een school, een jeugdvereniging of een huisartsenkring betreft― gelijklopende fasen. Elke fase heeft duidelijke karakteristieken, waarbij de preventiewerker een aantal noodzakelijke stappen begeleidt.

Om de opleiding sterk praktijkgericht en op maat van de deelnemers op te bouwen, word je uitgenodigd een (reële of fictieve) casus uit uw preventiewerk mee te brengen, bijvoorbeeld een instelling bijzondere jeugdzorg met wie je een begeleidingsproces wenst op te zetten of een school die je op dat moment begeleidt.

Vorming NPS

‘Research chemicals’, ‘designer drugs’, ‘legal highs’, ‘spice’ of ‘herbal highs’… Er doen heel wat begrippen de ronde die slaan op nieuwe of minder bekende drugs. Op den duur zie je door het bos de bomen niet meer: wat zijn deze stoffen nu precies? Feit is dat er de voorbije decennia heel wat zogeheten Nieuwe Psychoactieve Stoffen (NPS) opdoken en blijven opduiken. Deze vorming helpt dat fenomeen beter begrijpen, schetst een beeld over welke stoffen het zoal gaat en wat hun risico’s zijn.

Vorming op maat CGG PW TAD: intervisie (wintereditie)

Tijdens deze vorming op maat leer je wat intervisie is en hoe je die effectief kunt begeleiden. We versterken je rol als intervisor, zodat je je comfortabeler voelt bij het begeleiden van intervisies. Je leert technieken voor vraagverheldering en het exploreren van casussen en we overlopen en oefenen diverse methodieken.

Vorming op maat CGG PW TAD: intervisie (zomereditie)

Tijdens deze vorming op maat leer je wat intervisie is en hoe je die effectief kunt begeleiden. We versterken je rol als intervisor, zodat je je comfortabeler voelt bij het begeleiden van intervisies. Je leert technieken voor vraagverheldering en het exploreren van casussen en we overlopen en oefenen diverse methodieken.

Risicobeperking bij recreatief druggebruik in de nightlife setting

In de tweede reeks keuzesessies zoemt Safe ’n Sound-coördinator Shawny Vanhoutteghem in op risicobeperking bij recreatief druggebruik binnen het uitgaan. Ze geeft een overzicht van de verschillende schadebeperkende interventies in het uitgaansleven (zoals o.a. Safe ’n Sound, Quality Nights, Early Warning System (EWS), drugbeleid op festivals…) én schetst hoe deze op elkaar afgestemd zijn. Deze sessie gaat voornamelijk over het delen van visie, good practises en misvattingen die vandaag de dag nog leven.