Training tag: Voorjaar
Webinar: Naar een alcoholvrij ziekenhuis
Steeds meer Vlaamse ziekenhuizen ontwikkelen een alcoholbeleid voor patiënten, bezoekers en personeel. Sommige ziekenhuizen gingen nog een stap verder en werden volledig alcoholvrij. Uit een bevraging in het kader van de campagne ‘Is het altijd alcoholtijd?’ blijkt dat 8 op de 10 Vlamingen voor het alcoholvrij maken van ziekenhuizen is. Toch zijn er drempels: ziekenhuizen halen bijvoorbeeld inkomsten uit alcoholverkoop of belangrijke stakeholders zijn moeilijk te overtuigen. In dit inspirerende webinar kom je te weten hoe een ziekenhuis de stap naar alcoholvrij kan zetten en wat daarbij komt kijken.
Het huidige actieplan van het interfederale alcoholplan loopt eind 2025 af en wordt binnenkort geëvalueerd in functie van het nieuwe actieplan (2026-2028). We hopen dat de wetgeving rond alcoholverkoop in ziekenhuizen dan verstrengd wordt.
Basisvorming Justitieassistenten
Binnen deze basisvorming verkennen we het complexe fenomeen van middelengebruik. We overlopen samen de belangrijkste factoren die een rol spelen bij gebruik en evolutie naar problematisch middelengebruik. Daarnaast krijgen jullie inzicht in de behoeften van mensen met problematisch middelengebruik en hoe het hulpverleningsaanbod hierop moet worden afgestemd.
Jullie maken ook kennis met de belangrijkste actoren in de alcohol- en drughulpverlening en we maken jullie vertrouwd met verschillende componenten in het omgaan met verslaafd gedrag, inclusief praktische handvatten voor de praktijk. Bovendien zullen we de geest van motiverende gespreksvoering verkennen, evenals strategieën voor terugval en terugvalpreventie.
Daarnaast bieden we online cursussen aan die jullie meer inzicht geven in verschillende soorten middelen, zoals alcohol, cannabis, opioïden, stimulantia & empathogenen, en gokken als gedragsverslaving. Hierbij bespreken we effecten, risico’s en beschikbare hulpopties.
ACT en verslaving
ACT (Acceptance and Commitment Therapy) behoort tot de zogenaamde derde generatie gedragstherapieën en combineert een aantal acceptatie- met gedragsmatige technieken. Doel is het vergroten van de psychologische flexibiliteit. ACT blijkt tevens een effectieve behandelmethode voor diverse, psychische problemen waaronder ook verslaving.
Tijdens de opleiding doorlopen we de zes kernprocessen van ACT en leggen we de link met concrete voorbeelden uit de verslavingszorg: accepteren wat niet veranderd kan worden, afstand nemen van blokkerende gedachten, met de aandacht vanuit een ruimer perspectief in het hier en nu blijven (zelf-als-context), toegewijd handelen in de lijn van wat écht belangrijk is in het leven.
Specifieke aandachtspunten bij verslaving zoals weerstand, impulsiviteit en herval bekijken we vanuit ACT.
Terugvalpreventie voor justitieassistenten
In deze vaardigheidstraining gaan we dieper in op de terugvalketen. Je krijgt praktische tools mee om terugval te helpen voorkomen.
Basisvorming Terugvalpreventie bij problemen door middelengebruik
Middelenproblemen zijn vaak langdurig. Veranderen van het gebruik vraagt veel inspanningen en terugval hoort bij het veranderproces.
Welke processen spelen een rol bij terugval? En met welke interventies help je cliënten abstinentie of verminderd gebruik te behouden en de kans op terugval te beperken? Hoe kan je reageren op terugval en cliënten helpen de impact ervan te beperken?
Tijdens deze driedaagse krijg je hier meer inzicht in. Je gaat dit toepassen op casussen uit je praktijk. Je krijgt concrete handvatten en materialen en gaat oefenen met verschillende terugvalpreventie-interventies en het omgaan met terugval. Je reflecteert ook over de toepassing van terugvalpreventie in jouw werkcontext en wisselt uit met de andere deelnemers.
Dubbele diagnose-reeks: Verslaving en persoonlijkheidsproblemen – bekeken vanuit schematherapie – voorjaar 2025
Verslaving en persoonlijkheidsproblemen gaan vaak hand in hand. Wat betreft de behandeling vallen deze cliënten vaak tussen wal en schip mede door bijkomende, complexe problemen op verschillende terreinen. Schematherapie kan handvaten bieden om beide problematieken geïntegreerd te behandelen. In deze vorming zal een basis worden meegegeven van schematherapie, toegepast op persoonlijkheidsproblemen en verslaving.
Schematherapie is een integratief behandelmodel ontwikkeld in de jaren ’90 door Jeffrey Young. Het combineert elementen van verschillende therapeutische stromingen in een helder en overzichtelijk model om persoonlijkheidsproblemen te verklaren en te behandelen. Het helpt mensen die vastzitten in terugkerende patronen (schema’s en modi) om tot duurzame verandering te komen. Deze schema’s zijn vaak ontstaan in de kindertijd door tekorten in basisbehoeften. Schema’s zorgen er dan voor dat de omgeving begrijpelijk en voorspelbaar wordt. Deze schema’s beïnvloeden hoe iemand zichzelf, anderen en de wereld om zich heen waarneemt en tegemoet treedt. In het volwassen leven worden deze schema’s eerder maladaptief, waarbij deze getriggerd kunnen worden op momenten dat er iets gebeurt dat aan vroeger doet denken. We gaan ons vervolgens gedragen op manieren die ons vroeger ook hebben helpen overleven (modi). Echter in het hier en nu zorgt deze overlevingsstrategie ervoor dat we opnieuw niet voorzien worden in onze onderliggende behoeften. Dit bevestigt dan weer de eerdere overtuigingen dat we hadden en op deze manier geraakt men vast in hun patronen. In deze vorming wordt gekeken naar hoe men vanuit een bepaalde modus gaat gebruiken en welke functie dit heeft.
Omgaan met alcohol- en andere verslavingsproblemen bij cliënten in de thuiszorg
Thuiszorgmedewerkers worden regelmatig geconfronteerd met alcohol- of andere verslavingsproblemen bij cliënten. Cliënten stellen onder invloed grensoverschrijdend gedrag of zorgen voor overlast. Soms zijn er andere signalen die voor bezorgdheid zorgen, maar is het moeilijk om een inschatting te maken van de ernst van het gebruik. Of reageren cliënten negatief als medewerkers hierover willen praten.
Tijdens deze vorming:
- Krijg je kort de basics mee over de effecten en risico’s van alcohol en psychoactieve medicatie en staan we stil bij wanneer gebruik problematisch is.
- Gaan we dieper in op signalen van problematisch gebruik en leer je hoe je deze kan herkennen.
- Maak je kennis met de basishouding van motiverende gespreksvoering en gaan we aan de slag met een aantal concrete gesprekstips en -methodieken.
- Bekijken we welke afspraken en regels er nodig zijn, zodat thuiszorgmedewerkers weten wat ze moeten doen wanneer ze geconfronteerd worden met deze problemen.
- Krijg je enkele concrete handvatten en tips mee om een alcohol- en drugbeleid voor cliënten uit te werken en gaan we in gesprek over wat jouw rol en die van je medewerkers hierin kan zijn.
Naast theorie is er ruimte voorzien voor oefeningen en het uitwisselen van tips en ervaringen met elkaar.
Train-de-trainer en focusgroep ‘In Charge’
In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Toelichting lespakket: Je krijgt uitleg over de inhoud en methodiek van het lespakket.
- Focusgroep: We stellen enkele vragen over mogelijke aanpassingen en de bruikbaarheid van het lesmateriaal.
- Vragen en materialen: Er is tijd om vragen te stellen, en je ontvangt alle materialen om aan de slag te gaan met het lespakket.
Aan het einde van de dag ontvang je een certificaat.
Aan de slag met de VAD-leerlingenbevraging
Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.
In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
- Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
- Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
- De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie