Skip to main content

Ervaring: Verdiepende vorming

Uitwisselingsmoment over drugbeleid voor festivals

Graag nodigen we jullie uit voor een uitwisselingsmoment over drugbeleid voor festivals. Het doel van deze bijeenkomst is om kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en samen te werken aan een evenwichtig drugbeleid op onze Vlaamse events.

Tijdens dit uitwisselingsmoment zullen we verschillende onderwerpen behandelen:

1. We starten met een korte introductie waarin we het doel van de bijeenkomst toelichten en de agenda bespreken. 

2. Jochen zal spreken over de noodzaak van een evenwichtig drugbeleid, terwijl Shawny de impact van huidige drugstrends op festivals en het belang van harm reduction zal presenteren.

3. Deelnemers worden uitgenodigd om hun eigen ervaringen te delen met drugpreventie en -beleid op festivals. We moedigen discussies aan over succesverhalen, uitdagingen en goede praktijken.

4. We bespreken beleidsontwikkeling en -implementatie voor, tijdens en na het festival. Deelnemers worden aangemoedigd om ideeën te genereren en feedback te geven op elkaars voorstellen.

5. We vatten de belangrijkste punten samen en benadrukken het belang van samenwerking en gezamenlijke inspanningen.

Deelname aan dit uitwisselingsmoment is gratis. We hopen jullie allen te mogen verwelkomen en kijken uit naar een waardevolle uitwisseling van kennis en ervaringen.

EHBDu – Eerste Hulp bij Drank-Drugsincidenten in het uitgaansleven

Het curriculum EHBDu is ontwikkeld in samenwerking met het Trimbos-instituut, kenniscentrum voor geestelijke gezondheidszorg en verslaving. Deze cursus betreft een zelfstudievariant voor certificering bij EduCare Groningen. Dit houdt in dat je voorafgaand aan deze vorming de Reader ‘Basiskennis EHBDu’ ontvangt. Voor het behalen van certificering worden een kennistoets en een casustoets afgelegd tijdens de opleiding. De Reader ‘Basiskennis EHBDu’ dien je op voorhand grondig te bestuderen. 

Deze cursus heeft de volgende opbouw:

  • Middelenkennis
  • Beïnvloedende factoren op gezondheid bij middelengebruik
  • Lichte gezondheidsverstoringen en acute incidenten
  • Zorg en hulpverlening

Leerdoelen:

De deelnemer

  • Kan de 3 globale werkingsvormen van uitgaansdrugs beschrijven
  • Kan verklaren welke invloeden drugs, persoonlijke – en omgevingsfactoren hebben op het ontstaan van gezondheidsproblemen
  • Kan de verschijnselen, benaming, gewenste effecten en de gerelateerde gezondheidsverstoringen van 8-12 uitgaansdrugs (waarvan minimaal de 8 middelen uit het basisspectrum) benoemen
  • Kan de actualiteiten rond drugsmarkt en gezondheid weergeven
  • Kan de middelengerelateerde ernstige acute situaties uitleggen aan de hand van de ABCD-methodiek
  • Kan de stabiele zijligging uitvoeren
  • Kan de 3 alarmsignalen van ernstige gezondheidsverstoringen noemen
  • Kan uiteenzetten op welke wijze adequaat kan worden gealarmeerd

De landelijke cursussen EHBDu zijn evidence- en practice-based. Het curriculum werd ontwikkeld op basis van de brede expertise in drugs van het Trimbos-instituut en Unity Voorlichting, en ervaringen van en wetenschappelijk onderzoek door EducareGroningen en andere manifeste evenementen-hulpverleningsorganisaties, met middelengerelateerde gezondheidsverstoringen, eerstehulpverlening en professionele medische zorg.

Motiverende gespreksvoering voor justitieassistenten

Motivatie vormt de motor voor verandering. Maar cliënten met een alcohol- of drugprobleem lijken vaak weinig gemotiveerd om hun gebruik te veranderen. Vaak komen ze onder druk naar de hulpverlening. En eens ze veranderen hervallen ze ook vaak in hun oude gedragspatroon. Motiverende Gespreksvoering is precies ontwikkeld om hiermee om te gaan. Het model levert waardevolle inzichten en een praktische leidraad om de autonome motivatie van cliënten te bevorderen.

In deze training krijg je inzicht in wat mensen beweegt en hoe je als hulpverlener de motivatie voor verandering kan versterken.


Meer dan een reeks technieken is Motiverende gespreksvoering (MG) een manier van zijn bij mensen. In de training krijgt de grondhouding van MG dan ook de nodige aandacht.
Het kader van de 4 processen van MG biedt een houvast voor de keuze van interventies om tot een behulpzaam contact te komen, een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan.


Via actieve werkvormen oefen je de gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.

Dubbele diagnose-reeks: Stemmingsstoornissen en verslaving – 23 januari 2024

In deze vorming vertrekken we vanuit een brede blik op comorbiditeit en formuleren daaruit enkele algemene aandachtspunten voor de behandeling van dubbele diagnosepatiënten. Vanuit een pleidooi voor een geïntegreerde aanpak met aandacht voor de biologische, psychologische en sociale aspecten, gaan we na wat dit betekent voor de behandeling van mensen met stemmingsstoornissen in combinatie met verslaving.

Internaliserende stoornissen spelen een belangrijke rol in zowel oorzaak als gevolg van middelengebruik, in een complexe wederkerige relatie. Zo is het samengaan van stemmingsstoornissen en verslaving een veelvoorkomende dubbele diagnose. Depressieve klachten worden met behulp van middelen gemilderd. Daarnaast kan langdurig gebruik deze klachten ook ontlokken of versterken.

We zoeken in deze vormingsdag naar antwoorden op vragen zoals: wat betekent deze combinatie in de praktijk? Waarom komen ze beide zo vaak samen voor? Hoe beïnvloeden beide elkaar? Hoe wordt het vastgesteld? Welke behandelingen zijn er mogelijk? Wat is de impact van deze dubbele diagnose op behandelplan en –uitkomst? Aan de hand van concrete casussen wordt de theorie omgezet in praktijkgerichte handvatten.

Peervormingsweekend 2024

Het vormingsweekend bestaat uit een afwisseling van inhoudelijke/praktische sessies en informele momenten om tot verbinding te komen. Dit wilt zeggen dat externen enkel kunnen aansluiten op aanvraag. Gelieve hiervoor contact op te nemen met Shawny Vanhoutteghem.

Oefendag Motiverende Gespreksvoering – maart 2024

Om Motiverende Gespreksvoering te leren, is oefenen essentieel. In deze dag maken we daar volop ruimte voor. Welk proces of welke gespreksvaardigheid wil jij beter onder de knie krijgen? Je krijgt de gelegenheid hiermee in een veilige omgeving te oefenen en constructieve feedback te krijgen.

Hoe gaan we aan de slag?

We delen de dag in 5 blokken in: de Geest van Motiverende gespreksvoering en de processen Engageren, Focussen, Ontlokken en Plannen.

Nadat we samen de geest of het proces opgefrist hebben, gaan we in groepjes oefenen. Je krijgt de kans een specifieke gespreksvaardigheid binnen een proces te oefenen of te oefenen op een proces als geheel, met de inzet van verschillende gespreksvaardigheden.

Heb je een train de trainer gevolgd? Dan kan je er (ook) voor kiezen om het begeleiden van deze oefengesprekken te oefenen.

Na inschrijving zullen we je vragen waarop jij wilt oefenen. We proberen zo veel mogelijk met ieders leerdoel rekening te houden.

Wij waken over een veilig kader, waarin we elkaar constructieve feedback geven.

Dubbele diagnose-reeks: Trauma en verslaving – voorjaar 2024

De ontwikkeling van problematisch middelengebruik behelst een complex samenspel van biopsychosociale factoren. Ook traumatische of ingrijpende gebeurtenissen leiden vaak tot problematisch middelengebruik. Als hulpverlener werkzaam in de verslavingszorg is het belangrijk om aandacht te hebben voor eventuele onderliggende traumata. Posttraumatisch stress-stoornis (PTSS) wordt vaak (te) laat of helemaal niet ontdekt omdat cliënten hun trauma’s vaak verzwijgen.

Maar hoe screen en diagnosticeer je trauma en (complexe) PTSS? En wat doe je dan als hulpverlener? Is een behandeling van een trauma risicovol tijdens de verslavingsbehandeling? Dient eerst de verslaving aangepakt te worden? Of kan er steeds op een geïntegreerde manier gewerkt worden?

In deze vorming zoemen we in op deze relatie tussen trauma en problematisch middelengebruik. We staan kort stil bij de definiëring, kenmerken en prevalentie van trauma gelinkt aan verslaving. Belangrijker is dat de hulpverleningsaanpak ten aanzien van trauma en verslaving belicht en uitgediept wordt in al zijn facetten. We staan o.a. stil bij psycho-educatie, stabilisatie en therapieën zoals Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR). Je krijgt handvatten en richtlijnen hoe je binnen de verslavingszorg omgaat met trauma.

Dubbele diagnose-reeks: Stemmingsstoornissen en verslaving

In deze vorming vertrekken we vanuit een brede blik op comorbiditeit en formuleren daaruit enkele algemene aandachtspunten voor de behandeling van dubbele diagnosepatiënten. Vanuit een pleidooi voor een geïntegreerde aanpak met aandacht voor de biologische, psychologische en sociale aspecten, gaan we na wat dit betekent voor de behandeling van mensen met stemmingsstoornissen in combinatie met verslaving.

Internaliserende stoornissen spelen een belangrijke rol in zowel oorzaak als gevolg van middelengebruik, in een complexe wederkerige relatie. Zo is het samengaan van stemmingsstoornissen en verslaving een veelvoorkomende dubbele diagnose. Depressieve klachten worden met behulp van middelen gemilderd. Daarnaast kan langdurig gebruik deze klachten ook ontlokken of versterken.

We zoeken in deze vormingsdag naar antwoorden op vragen zoals: wat betekent deze combinatie in de praktijk? Waarom komen ze beide zo vaak samen voor? Hoe beïnvloeden beide elkaar? Hoe wordt het vastgesteld? Welke behandelingen zijn er mogelijk? Wat is de impact van deze dubbele diagnose op behandelplan en –uitkomst? Aan de hand van concrete casussen wordt de theorie omgezet in praktijkgerichte handvatten.

Psycho-educatie bij middelenproblemen

Psycho-educatie heeft als doel cliënten maar ook hun familieleden die in begeleiding of behandeling zijn, te informeren over de problematiek maar ook de aspecten van behandeling. In deze module wordt een aantal voorbeelden van psycho-educatie belicht. De deelnemer krijgt rond verschillende thema’s een aantal methodieken aangereikt die je kan toepassen in je eigen werksituatie. Tevens wordt er stilgestaan bij enkele aandachtspunten voor het begeleiden van PE gaande van de gespreksstijl tot werken op maat (ambulant of residentieel, productspecifiek en individueel of in groep)

Er worden specifieke methodieken voorgesteld zoals MMM-modelPaard-ruiter metafoor en www.balkmetafoor.be die zowel individueel als in groep kunnen gebruikt worden.

Dubbele Diagnose: Verslaving en persoonlijkheidsstoornissen

Hoe versterken deze twee problemen het problematische verloop en hoe bemoeilijkt het ene probleem de behandeling van het andere? De gecombineerde problemen blijven vaak onderbelicht. Ook de teneur blijft vaak somber. Herstel of genezing is veel moeilijker dan voor elk van deze twee problemen –verslaving en persoonlijkheidsstoornis– apart.

De combinatie kent meestal een ongunstiger verloop, met een beduidend verminderde levenskwaliteit op verschillende levensdomeinen.

In deze vorming willen we ten eerste deze ‘moeilijke combinatie’ beschrijven. We focussen vooral op twee specifieke persoonlijkheidsstoornissen, namelijk de antisociale en de borderline persoonlijkheidsstoornis. We schetsen de beperkingen en grenzen van de hulpverlener evenals de beperkingen die eigen zijn aan de problematiek.

Vanuit een gezond optimisme reiken we handvatten aan om u te leren omgaan met deze combinatie van problemen. We belichten o.a. het hanteren van regels, een werkbare behandelingsrelatie en zelfzorg en teamzorg voor de hulpverleners.