Skip to main content

Training categorie: VAD vormingen

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Provincie Antwerpen

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen.

Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Werkwijze

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – West-Vlaanderen

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen.

Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Werkwijze

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Vlaams-Brabant en Brussel

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen.

Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Werkwijze

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Limburg

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen.

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Oost-Vlaanderen

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen.

Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Werkwijze

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Dubbele diagnose-reeks: Trauma en verslaving – voorjaar 2023

De ontwikkeling van problematisch middelengebruik behelst een complex samenspel van biopsychosociale factoren. Ook traumatische of ingrijpende gebeurtenissen leiden vaak tot problematisch middelengebruik. Als hulpverlener werkzaam in de verslavingszorg is het belangrijk om aandacht te hebben voor eventuele onderliggende traumata. Posttraumatisch stress-stoornis (PTSS) wordt vaak (te) laat of helemaal niet ontdekt omdat cliënten hun trauma’s vaak verzwijgen.

Maar hoe screen en diagnosticeer je trauma en (complexe) PTSS? En wat doe je dan als hulpverlener? Is een behandeling van een trauma risicovol tijdens de verslavingsbehandeling? Dient eerst de verslaving aangepakt te worden? Of kan er steeds op een geïntegreerde manier gewerkt worden?

In deze vorming zoemen we in op deze relatie tussen trauma en problematisch middelengebruik. We staan kort stil bij de definiëring, kenmerken en prevalentie van trauma gelinkt aan verslaving. Belangrijker is dat de hulpverleningsaanpak ten aanzien van trauma en verslaving belicht en uitgediept wordt in al zijn facetten. We staan o.a. stil bij psycho-educatie, stabilisatie en therapieën zoals Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR). Je krijgt handvatten en richtlijnen hoe je binnen de verslavingszorg omgaat met trauma.

Dubbele diagnose-reeks: Autisme en verslaving – voorjaar 2023

Mensen op het autismespectrum hebben een andere denkstijl en informatieverwerking dan neurotypische mensen (mensen zonder autisme). Typerend in de begeleiding van mensen op het spectrum is vaak een dubbele mindblindness; mensen op het spectrum kunnen zich moeilijk de wereld van neurotypische mensen inbeelden, maar ook omgekeerd!

Tijdens deze vorming gaan we proberen te ervaren hoe het is om in de wereld te zitten van iemand op het spectrum met een (rand)normale begaafdheid.
Is de hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg aangepast aan de noden van mensen op het spectrum? Wat zijn de verschillen en gelijkenissen tussen autismespecifiek- en verslavingsgedrag? Hoe kan je als hulpverlener autismevriendelijk werken en welke aanpassingen zijn er nodig?

Iedere mens is uniek en dit geldt ook voor mensen op het spectrum. Tijdens deze vormingsdag proberen we richtlijnen en specifieke handvatten te vinden om mensen op het spectrum en met een verslavingsproblematiek te begeleiden. We vertrekken vanuit die bijzondere denkwereld en proberen hier een aantal antwoorden op te vinden.

Hoe ontwikkel je een integraal en evenwichtig drugbeleid voor festivals? – voorjaar 2023

In deze opleiding geven we je inzicht in het uitgaansgedrag en gerelateerd druggebruik. We werken aan jouw attitude t.a.v. middelengebruik op festivals. We leren je verschillende visies van diverse actoren te stroomlijnen, leggen de vier pijlers van een evenwichtig drugbeleid uit, lichten het belang van harm reduction in de uitgaanscontext toe en we geven het woord aan de politie van de zone KASTZE die hun ervaring met een evenwichtig drugbeleid op Paradise City Festival vanuit hun politieopdracht en visie toelichten. Tot slot werken we samen met de organisator van Reggae Geel rond hun concrete casus. Kortom, na deze training heb je alle bagage om met een open mind constructief deel te nemen aan het drugbeleidsoverleg rond jouw lokale events.

Tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en andere drugproblemen – 2023-2024

De tweejarige opleiding biedt inzichten in de problematiek van verslaving en handvatten voor de professionele aanpak ervan. Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen. De opleiding is gericht op hulpverleners werkzaam in gespecialiseerde centra voor problematisch middelengebruik en hulpverleners die op regelmatige basis professioneel werken met cliënten met een middelenproblematiek en/of die problematisch gokken of gamen.

Hoe gaat het in zijn werk?

De opleiding start elk jaar in februari met een groep van 18 hulpverleners en loopt door tot eind december van het jaar nadien. Per opleidingsjaar zijn er 15 verspreide opleidingsdagen in Brussel en 4 halve dagen op locatie. De opleiding omvat zowel vaste modules als keuzemodules, verwerkingsopdrachten en supervisie, gekoppeld aan werkbezoeken. Om inzichten en vaardigheden te verwerken, zetten we in op interactief werken en zelf actief aan de slag gaan met de inhoud van de opleiding.

 Lees hier alles over deelnemen aan de Tweejarige opleiding.

Sinds juni 2022 heeft deze tweejarige opleiding een Qfor-WSE-Certificatie. Qfor is een kwaliteitsmodel dat specifiek afgestemd is op training, vorming en opleiding.

Dankzij het Qfor-kwaliteitslabel, kan je voor deze opleiding gebruikmaken van het Vlaams Opleidingsverlof.

Aan de slag met blended hulpverlening in de verslavingszorg: een kennismaking met online hulp – GEANNULEERD

Tijdens deze vorming maak je kennis met blended hulpverlening. Je kan blended hulpverlening op verschillende manieren interpreteren. Welke interpretatie we ook hanteren, blended hulp onderscheidt zich van pure face-to-facehulp omdat tijdens of tussen de contacten met de cliënt webtools gebruikt worden. En blended hulp onderscheidt zich van andere vormen van onlinehulp, zoals een éénmalig chatgesprek of een volledige onlinebehandeling omdat er ook face-to-facecontacten zijn.

De belangrijkste sterktes van onlinehulp worden belicht, alsook de uitdagingen die verbonden zijn aan het online werken in de verslavingszorg. Je leert de basisvoorwaarden kennen om aan de slag te gaan met onlinehulp in je organisatie. Verder krijg je een aantal handvaten om de kwaliteit van onlinehulptools te beoordelen. En om het niet te theoretisch te houden zullen tenslotte ook enkele inspirerende praktijken met onlinehulp in de verslavingszorg worden voorgesteld.