Skip to main content

Training categorie: VAD vormingen

Tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en andere drugproblemen – 2023-2024

De tweejarige opleiding biedt inzichten in de problematiek van verslaving en handvatten voor de professionele aanpak ervan. Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen. De opleiding is gericht op hulpverleners werkzaam in gespecialiseerde centra voor problematisch middelengebruik en hulpverleners die op regelmatige basis professioneel werken met cliënten met een middelenproblematiek en/of die problematisch gokken of gamen.

Hoe gaat het in zijn werk?

De opleiding start elk jaar in februari met een groep van 18 hulpverleners en loopt door tot eind december van het jaar nadien. Per opleidingsjaar zijn er 15 verspreide opleidingsdagen in Brussel en 4 halve dagen op locatie. De opleiding omvat zowel vaste modules als keuzemodules, verwerkingsopdrachten en supervisie, gekoppeld aan werkbezoeken. Om inzichten en vaardigheden te verwerken, zetten we in op interactief werken en zelf actief aan de slag gaan met de inhoud van de opleiding.

 Lees hier alles over deelnemen aan de Tweejarige opleiding.

Sinds juni 2022 heeft deze tweejarige opleiding een Qfor-WSE-Certificatie. Qfor is een kwaliteitsmodel dat specifiek afgestemd is op training, vorming en opleiding.

Dankzij het Qfor-kwaliteitslabel, kan je voor deze opleiding gebruikmaken van het Vlaams Opleidingsverlof.

Aan de slag met blended hulpverlening in de verslavingszorg: een kennismaking met online hulp – GEANNULEERD

Tijdens deze vorming maak je kennis met blended hulpverlening. Je kan blended hulpverlening op verschillende manieren interpreteren. Welke interpretatie we ook hanteren, blended hulp onderscheidt zich van pure face-to-facehulp omdat tijdens of tussen de contacten met de cliënt webtools gebruikt worden. En blended hulp onderscheidt zich van andere vormen van onlinehulp, zoals een éénmalig chatgesprek of een volledige onlinebehandeling omdat er ook face-to-facecontacten zijn.

De belangrijkste sterktes van onlinehulp worden belicht, alsook de uitdagingen die verbonden zijn aan het online werken in de verslavingszorg. Je leert de basisvoorwaarden kennen om aan de slag te gaan met onlinehulp in je organisatie. Verder krijg je een aantal handvaten om de kwaliteit van onlinehulptools te beoordelen. En om het niet te theoretisch te houden zullen tenslotte ook enkele inspirerende praktijken met onlinehulp in de verslavingszorg worden voorgesteld.

Hulpverlening bij alcoholproblemen – voorjaar 2023

Alcohol is nog steeds de drug die het meest gebruikt wordt in onze samenleving. Ook binnen de hulpverlening is de groep mensen met een alcoholprobleem sterk vertegenwoordigd. In deze opleiding staan we op productinfoniveau stil bij de verschillende aspecten van het product alcohol, de effecten en de mogelijke gevolgen. Vanuit zijn uitgebreide klinische expertise zoomt dr. Hendrik Peuskens daarnaast ook in op de specifieke behandelaspecten bij alcoholproblemen.

Tijdens deze vorming komen o.a. de volgende thema’s aan bod:

  • Omvang van alcoholproblemen
  • Richtlijn voor een verantwoord alcoholgebruik
  • Impact van alcohol op lichamelijke en psychische gezondheid
  • Specifieke aspecten (oa. screening en diagnostiek, farmacotherapie) van hulpverlening bij alcoholproblemen
  • Medische en farmacologische aspecten van detox en ontgiftingsschema’s
  • Chronische alcoholproblematiek, Korsakoff, rehabilitatie

Veelkleurige zorg en diversiteit(sdenken) in de verslavingszorg – voorjaar 2023

Op de volgende vragen proberen we in deze opleiding een antwoord te geven:

  • Wat betekent het begrip diversiteit?
  • Wat is het belang van cultuursensitieve zorg?
  • Hoe omgaan met diversiteit?
  • Welke zijn de interculturele competenties van een hulpverlener?
  • Waarom zijn allochtonen een kwetsbare groep?
  • Wat is de betekenis en welke zijn de mogelijke oorzaken van druggebruik in de islamitische cultuur?
  • Wat is het islamitisch perspectief op geestelijke gezondheid en verslaving?
  • Hoe kunnen we de participatie van allochtone cliënten en de betrokkenheid van hun (familiale) context verhogen in de drughulpverlening?
  • Wat zijn specifieke culturele risicofactoren voor gebruik, misbruik en verslaving?

Contextgericht denken en handelen in de verslavingszorg – voorjaar 2023

Contextgericht denken en werken is een kwestie van visie en zou in elke hulpverleningsmethodiek gebruikt moeten worden: zowel binnen laagdrempelige als hoogdrempelige voorzieningen, zowel in ambulante als residentiële settings. Tijdens een theoretische kennismaking wordt een aantal denkmodellen gepresenteerd. Daarnaast reiken we een aantal praktische handvatten aan via casussen en oefeningen. Tevens staan we stil bij een aantal specifieke methodieken zoals zelfhulpboekjes, individuele gesprekken en groepswerk vanuit invalshoeken als psycho-educatie en ondersteunende familiegroepen. De deelnemers krijgen ook de gelegenheid om eigen casusmateriaal in te brengen. 

Train-de-trainer motiverende gespreksvoering

In deze train de trainer ga je actief aan de slag door methodieken te ervaren en zelf uit te proberen. Je krijgt de gelegenheid om eigen leerdoelen en ervaringen in te brengen.

Topics die aan bod zullen komen: hoe geef je een introductie in Motiverende gespreksvoering? Hoe stel je een basisvorming samen? Hoe ondersteun je het verdere leerproces?

Inhoudelijk baseren we ons in deze train de trainer op de volledig herwerkte, derde editie van het standaardwerk van Miller & Rollnick ‘Motivational interviewing: helping people change’.

Je ontvangt de uitgebreide trainersmap ‘Motiverende gespreksvoering in de alcohol- en drughulpverlening’, een leidraad en plukboek voor het samenstellen en begeleiden van trainingen over MGV bij middelenproblemen. Bij deze map horen ook video’s met demonstratiegesprekken.

Terugvalpreventie – maart 2022

Enerzijds kan terugval beschouwd worden als een gebeurtenis, anderzijds als een proces. Door terugval te bekijken als een proces krijgt de persoon de tijd om te leren ingrijpen. Cliënten kunnen leren hoe ze terugval kunnen proberen te voorkomen. Effectieve terugval kan aangegrepen worden als leersituatie om verdere terugval tegen te gaan. De cliënt kan zicht leren krijgen op zijn situatie, op mogelijke valkuilen en hij leert technieken om deze te herkennen.

Terugval kan in deze zienswijze een nuttige en noodzakelijke leerervaring zijn die past binnen een normaal veranderingsproces van een gewoontegedrag.

Inhoud en doelstellingen:

– kennis over het terugvalproces;

– hoge risicosituatie en leefstijlfactoren;

– zicht hebben op de terugvalketen;

– zelfcontrolestrategieën;

– casusbesprekingen;

– oefenen van vaardigheden in rollenspel;

– toepassingen kunnen maken op de eigen werksituatie.