De minimum voorwaarden van peercoachschap worden besproken, hoe je veldwerkers kan ondersteunen, hoe iedereen deze rol vorm geeft of ziet geven.
Verder wordt er ook een moment genomen om de relaxzone-methodiek te bespreken en vorming over te krijgen, wat jij hiervoor kan doen als ondersteunende rol.
Om de dag af te sluiten zullen we ook samen avondeten, zo kunnen we met z’n alle nog even napraten over de dag.
Op het programma staat een inspirerend werkbezoek aan ‘Villa Voortman’, waardoor jullie de principes van herstelgericht werken in actie kunnen zien en ervaren.
Motivatie vormt de motor voor verandering. Maar cliënten met een alcohol- of drugprobleem lijken vaak weinig gemotiveerd om hun gebruik te veranderen. Vaak komen ze onder druk naar de hulpverlening. En eens ze veranderen hervallen ze ook vaak in hun oude gedragspatroon. Motiverende Gespreksvoering is precies ontwikkeld om hiermee om te gaan. Het model levert waardevolle inzichten en een praktische leidraad om de autonome motivatie van cliënten te bevorderen.
In deze training krijg je inzicht in wat mensen beweegt en hoe je als hulpverlener de motivatie voor verandering kan versterken.
Meer dan een reeks technieken is Motiverende gespreksvoering (MG) een manier van zijn bij mensen. In de training krijgt de grondhouding van MG dan ook de nodige aandacht. Het kader van de 4 processen van MG biedt een houvast voor de keuze van interventies om tot een behulpzaam contact te komen, een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan.
Via actieve werkvormen oefen je de gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.
Motivatie vormt de motor voor verandering. Maar cliënten met een alcohol- of drugprobleem lijken vaak weinig gemotiveerd om hun gebruik te veranderen. Vaak komen ze onder druk naar de hulpverlening. En eens ze veranderen hervallen ze ook vaak in hun oude gedragspatroon. Motiverende Gespreksvoering is precies ontwikkeld om hiermee om te gaan. Het model levert waardevolle inzichten en een praktische leidraad om de autonome motivatie van cliënten te bevorderen.
In deze training krijg je inzicht in wat mensen beweegt en hoe je als hulpverlener de motivatie voor verandering kan versterken.
Meer dan een reeks technieken is Motiverende gespreksvoering (MG) een manier van zijn bij mensen. In de training krijgt de grondhouding van MG dan ook de nodige aandacht. Het kader van de 4 processen van MG biedt een houvast voor de keuze van interventies om tot een behulpzaam contact te komen, een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan.
Via actieve werkvormen oefen je de gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.
Samenwerken werkt. Dat is het uitgangspunt van onze VAD-studiedag dit jaar.
Tijdens deze studiedag brengen we professionals uit de alcohol- en drughulpverlening en de preventiesector samen. We verkennen hoe samenwerking over sector- en organisatiegrenzen heen écht het verschil kan maken – op het terrein én voor cliënten.
Succesfactoren voor een sterke intergemeentelijke preventiewerking Preventiewerker Elly Van Nijen en gezondheidspromotor Lieselot Wynants (Gezondheidsmakers) delen hun ervaringen met intergemeentelijke samenwerking in de regio Middenkempen. Ze zoomen in op de do’s & don’ts en lichten good practices toe zoals ‘Kempen 0,0%’
Kink Responsibly Kink Responsibly is een uniek samenwerkingsproject op het kruispunt van seksuele gezondheid, druggebruik, mentaal welzijn en ‘kinkcultuur’, ingebed in het Darklands Festival. Dit project heeft als doel de deelnemers van het festival te informeren en sensibiliseren rond deze thema’s. In deze sessie geeft projectmanager Elio De Bolle een inkijk in hoe deze samenwerking tot stand kwam en in de praktijk vorm krijgt.
Intersectoraal samenwerken binnen de gevangenismuren In de gevangenissen van Gent en Dendermonde ondersteunt het project Drugs en Detentie gedetineerden, hun steunfiguren (familie/vrienden/partners) én personeel rond middelengebruik. Deze werking, ingebed in de gevangeniscontext, vraagt om doorgedreven intersectorale samenwerking. Michelle Christiaens en Geert Van Bastelaere van De Kiem lichten toe welke kansen en uitdagingen dit met zich meebrengt.
Ethische knopen in samenwerking Aurélie Smets (SAM, steunpunt Mens en Samenleving) neemt je mee in de ethische knopen en spanningsvelden in intersectorale samenwerking. Verwacht herkenbare dilemma’s en een frisse blik op ethiek in de praktijk.
Tijdens de lunch kan je deelnemen aan inspirerende postersessies. Een overzicht vind je bij het programma.
We hebben het over vragen die iedereen bezighouden: Met welke middelen komen jongeren tegenwoordig in aanraking? Hoe evolueert het alcoholgebruik onder jongeren? Is vapen het nieuwe roken? Zien we een stijging in het gebruik van cannabis de afgelopen 10 jaar? En wat met het gebruik van medicatie, de trends in gokken, en de impact van problematisch gamen?
Daarnaast vertalen we deze cijfers naar een structurele aanpak op schoolniveau. Hoe ga je preventief om met het thema verslavingspreventie op school en in de klas? Wat doe je met signalen van middelengebruik? Wat doe je beter wel en niet?
Scholen die deelnamen aan de VAD-leerlingenbevraging komen te weten hoe hun eigen schoolrapport zich verhoudt tot de Vlaamse cijfers.
Er zullen een aantal korte sessies worden aangeboden, rond basisprincipes eerste hulp bijvoorbeeld. Het volledige programma wordt binnenkort met jullie gedeeld!
In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.
Iedereen kan in contact komen met middelengebruik, gamen en gokken. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen nieuwsgierig zijn en experimenteren of regelmatig alcohol drinken, cannabis of andere middelen gebruiken, gamen of gokken.
In deze opleiding ontdek je:
enkele basiskaders die je helpen om:
een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek, de specifieke kwetsbaarheden van cliënten met een beperking, de impact van middelengebruik op de hersenen
in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
Kom je meer te weten over de effecten en risico’s van middelengebruik, gamen en gokken en welke signalen wijzen op problematisch gebruik, gamen en gokken
Krijg je concrete tips om signalen op te merken, bespreekbaar te maken, de ernst in te schatten en om de motivatie tot veranderen te vergroten.
Ga je aan de slag met concrete gespreksmethodieken in een motiverende gespreksstijl
We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.
In een supervisiegroep ligt de nadruk op het centraal stellen van onszelf als hulpverleners in de omgang met cliënten. We leren onze eigen kwaliteiten te identificeren, beperkingen te erkennen en deze om te zetten in werkpunten. Daarnaast verkennen we onze persoonlijke evolutie en ontwikkelen we vaardigheden om collega’s op een passende manier te bevragen en constructieve feedback te geven.