Skip to main content

Thema: Gokken

Begeleiding bij gokproblemen – voor eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen

Een cliënt meldt zich aan met vage psychische klachten en je voelt aan dat er iets meer speelt. Misschien worstelt deze persoon met een gokproblematiek? 

Gokproblemen gaan gepaard met ernstige verstoringen op persoonlijk, familiaal, sociaal, professioneel en financieel vlak. Mensen met gokproblemen ervaren vele drempels om hulp te zoeken, ondanks de schade voor hun gezondheid, de negatieve impact op hun relaties en het psychische lijden. Maak als eerstelijnspsycholoog of -orthopedagoog hierin mee het verschil. 

Ontdek in deze interactieve basisvorming meer over de verborgen thematiek van gokproblemen bij volwassenen: leer hoe je de subtiele signalen herkent die wijzen op een gokstoornis en krijg praktische handvaten om effectief te begeleiden en door te verwijzen. 

Deze vorming maakt deel uit van een federaal project om eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen deskundiger te maken in het omgaan met cliënten met gokproblemen. 

 Wie vragen heeft over het project, kan contact opnemen met Ciska Wybo (ciska.wybo@vad.be)

Aan de slag met de VAD-leerlingenbevraging

Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.

 In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
  • Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
  • Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
  • De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie

Aan de slag met de VAD-leerlingenbevraging

Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.

 In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
  • Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
  • Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
  • De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie

Hoe is het gesteld met het middelengebruik van onze Vlaamse jongeren? Van cijfers naar praktijk.

We hebben het over vragen die iedereen bezighouden: Met welke middelen komen jongeren tegenwoordig in aanraking? Hoe evolueert het alcoholgebruik onder jongeren? Is vapen het nieuwe roken? Zien we een stijging in het gebruik van cannabis de afgelopen 10 jaar? En wat met het gebruik van medicatie, de trends in gokken, en de impact van problematisch gamen?

Daarnaast vertalen we deze cijfers naar een structurele aanpak op schoolniveau. Hoe ga je preventief om met het thema verslavingspreventie op school en in de klas? Wat doe je met signalen van middelengebruik? Wat doe je beter wel en niet?

Scholen die deelnamen aan de VAD-leerlingenbevraging komen te weten hoe hun eigen schoolrapport zich verhoudt tot de Vlaamse cijfers. 

Dit seminarie geeft niet alleen antwoorden, maar biedt ook ruimte voor interactie en vragen.

TEMPLATE Workshop: Aan de slag met de VAD-leerlingenbevraging

Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.

 In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
  • Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
  • Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
  • De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie

Mijn cliënt en middelengebruik, gamen en gokken

Iedereen kan in contact komen met middelengebruik, gamen en gokken. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen nieuwsgierig zijn en experimenteren of regelmatig alcohol drinken, cannabis of andere middelen gebruiken, gamen of gokken.

In deze opleiding ontdek je:

  • enkele basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek, de specifieke kwetsbaarheden van cliënten met een beperking, de impact van middelengebruik op de hersenen
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Kom je meer te weten over de effecten en risico’s van middelengebruik, gamen en gokken en welke signalen wijzen op problematisch gebruik, gamen en gokken
  • Krijg je concrete tips om signalen op te merken, bespreekbaar te maken, de ernst in te schatten en om de motivatie tot veranderen te vergroten.
  • Ga je aan de slag met concrete gespreksmethodieken in een motiverende gespreksstijl

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Begeleiding bij gokproblemen – voor eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen

Een cliënt meldt zich aan met vage psychische klachten en je voelt aan dat er iets meer speelt. Misschien worstelt deze persoon met een gokproblematiek? 

Gokproblemen gaan gepaard met ernstige verstoringen op persoonlijk, familiaal, sociaal, professioneel en financieel vlak. Mensen met gokproblemen ervaren vele drempels om hulp te zoeken, ondanks de schade voor hun gezondheid, de negatieve impact op hun relaties en het psychische lijden. Maak als eerstelijnspsycholoog of -orthopedagoog hierin mee het verschil. 

Ontdek in deze interactieve basisvorming meer over de verborgen thematiek van gokproblemen bij volwassenen: leer hoe je de subtiele signalen herkent die wijzen op een gokstoornis en krijg praktische handvaten om effectief te begeleiden en door te verwijzen. 

Deze vorming maakt deel uit van een federaal project om eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen deskundiger te maken in het omgaan met cliënten met gokproblemen. 

 Wie vragen heeft over het project, kan contact opnemen met Ciska Wybo (ciska.wybo@vad.be)

Lokaal beleid: ‘Aan de slag met het stappenplan en de analysetool. Van analyse naar beleid’

Tijdens deze vorming wordt gefocust op de implementatie van het vernieuwde stappenplan ‘Omdat iedereen erbij wint. Samen voor een alcohol- en drugbeleid’. We bekijken stap voor stap welke rol een coach van een lokaal alcohol- en drugbeleid hierin kan opnemen. De vorming wordt doorspekt met tips en tricks vanuit het werkveld.

Een belangrijk element dat aan bod zal komen is de nieuw ontwikkelde analysetool om een brede lokale omgevingingsanalyse te maken. Hoe ziet deze tool er uit? Wat is het belang ervan? Hoe kan ik als coach aan de slag met de resultaten van een lokale omgevingsanalyse? …

Bekendmaking hernieuwde stappenplan en de brede omgevingsanalysetool lokaal beleid

In het eerste deel stellen we het vernieuwde stappenplan ‘Omdat iedereen erbij wint. Samen voor een lokaal alcohol- en drugbeleid’ en de nieuw ontwikkelde lokale analysetool voor. We kaderen  hierbij ook het gelopen traject dat onder meer bestond uit 2 pilootfasen. Waarom hebben we gemaakt wat voorligt en hoe zijn we hiertoe gekomen?

 Met de CGG preventiewerkers overlopen we daarna de procedures en het proces dat doorlopen dient te worden voor aanvang, tijdens en na het uitvoeren van een lokale omgevingsanalyse. 

Praten over middelengebruik, gamen en gokken: Inspiratiesessie voor jeugdhulpverleners

Tijdens dit webinar willen we jeugdhulpverleners inspireren om met jongeren in gesprek te gaan over middelengebruik, gamen en gokken. We maken daarbij gebruik van ‘Praten over middelengebruik, gamen en gokken. Inspiratiebox voor jeugdhulpverleners’. We lichten de basiskaders toe die in deze inspiratiebox aan bod komen en nemen je mee doorheen de gespreksmethodieken. Rode draad zijn de verschillende stappen in een begeleidingsproces.