Skip to main content

Thema: Psycho-actieve medicatie

Basisvorming justitieassistenten

Binnen deze basisvorming verkennen we het complexe fenomeen van middelengebruik. We overlopen samen de belangrijkste factoren die een rol spelen bij gebruik en evolutie naar problematisch middelengebruik. Daarnaast krijgen jullie inzicht in de behoeften van mensen met problematisch middelengebruik en hoe het hulpverleningsaanbod hierop moet worden afgestemd.

Jullie maken ook kennis met de belangrijkste actoren in de alcohol- en drughulpverlening en we maken jullie vertrouwd met verschillende componenten in het omgaan met verslaafd gedrag, inclusief praktische handvatten voor de praktijk. Bovendien zullen we de geest van motiverende gespreksvoering verkennen, evenals strategieën voor terugval en terugvalpreventie.

Daarnaast bieden we online cursussen aan die jullie meer inzicht geven in verschillende soorten middelen, zoals alcohol, cannabis, opioïden, stimulantia & empathogenen, en gokken als gedragsverslaving. Hierbij bespreken we effecten, risico’s en beschikbare hulpopties.

Tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en andere drugproblemen 2024 – 2025 tweede cursusjaar

Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen.

De opleiding zet in op het verwerven van inzichten in de problematiek van verslaving en de professionele aanpak ervan. De opleiding is opgebouwd uit verschillende inhoudelijke blokken:

  • inleidende begrippen (MMM-model, interventiecontinuüm, …)
  • productinfo (neurobiologie, overzicht middelen/gokken/gamen, productspecifieke gevolgen en -behandeling…)
  • omgaan met de doelgroep (motiverende gespreksvoering, terugvalpreventie, herstelgericht werken …)
  • omgaan met familie en andere naastbetrokkenen
  • kwaliteitsvol werken
  • aandacht voor specifieke en/of kwetsbare groepen (dubbele diagnose, cultuursensitiviteit, verstandelijke beperking, …)

Lees hier alles over deelnemen aan de Tweejarige opleiding.

Neurobiologie bij middelengebruik & productinfo rond psycho-actieve medicatie 2025

In de eerste sessie van deze dag gaan we dieper in op de rol van neurobiologie bij het ontstaan en in stand houden van afhankelijkheid. We verkennen de werkingsmechanismen van drugs op het brein en bespreken de structurele veranderingen die zich voordoen in de hersenen als gevolg van (langdurig) gebruik. Een boeiende ontdekkingstocht naar de complexe relatie tussen de neurobiologie en het fenomeen van afhankelijkheid.

Een tweede deel belicht psychoactieve medicatie, waarbij we dieper ingaan op productinformatie en farmacologie. We verkennen niet alleen de werking en effecten, maar ook de risico’s van verschillende soorten medicatie. Daarnaast leren jullie over de diverse productspecifieke behandelingsmogelijkheden.

Tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en andere drugproblemen 2025-2026 – eerste jaar

Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen.

De opleiding zet in op het verwerven van inzichten in de problematiek van verslaving en de professionele aanpak ervan. De opleiding is opgebouwd uit verschillende inhoudelijke blokken:

  • inleidende begrippen (MMM-model, interventiecontinuüm, …)
  • productinfo (neurobiologie, overzicht middelen/gokken/gamen, productspecifieke gevolgen en -behandeling…)
  • omgaan met de doelgroep (motiverende gespreksvoering, terugvalpreventie, herstelgericht werken …)
  • omgaan met familie en andere naastbetrokkenen
  • kwaliteitsvol werken
  • aandacht voor specifieke en/of kwetsbare groepen (dubbele diagnose, cultuursensitiviteit, verstandelijke beperking, …)

Lees hier alles over deelnemen aan de Tweejarige opleiding.

Het drugslandschap in België in 2024

Het Belgian Early Warning System (BEWSD) van Sciensano monitort en analyseert het gebruik van legale en illegale drugs in België. Ze evalueren de impact van druggebruik op de volksgezondheid, waaronder verslaving en intoxicaties.  Ze rapporteren vervolgens aan internationale organisaties zoals het European Drugs Agency (EUDA). Daarnaast houden ze nieuwe trends in druggebruik in de gaten, zoals opkomende nieuwe psychoactieve stoffen (NPS). Tijdens dit webinar presenteren ze hun recente bevindingen over het drugslandschap in België. VAD, als trouwe partner binnen de werking van het Belgian Early Warning System Drugs, presenteert vervolgens recente preventieprogramma’s en harm reduction strategieën die inspelen op de recente trends op de Belgische drugsmarkt. 

Hoe is het gesteld met het middelengebruik van onze Vlaamse jongeren? Van cijfers naar praktijk.

We hebben het over vragen die iedereen bezighouden: Met welke middelen komen jongeren tegenwoordig in aanraking? Hoe evolueert het alcoholgebruik onder jongeren? Is vapen het nieuwe roken? Zien we een stijging in het gebruik van cannabis de afgelopen 10 jaar? En wat met het gebruik van medicatie, de trends in gokken, en de impact van problematisch gamen?

Daarnaast vertalen we deze cijfers naar een structurele aanpak op schoolniveau. Hoe ga je preventief om met het thema verslavingspreventie op school en in de klas? Wat doe je met signalen van middelengebruik? Wat doe je beter wel en niet?

Scholen die deelnamen aan de VAD-leerlingenbevraging komen te weten hoe hun eigen schoolrapport zich verhoudt tot de Vlaamse cijfers. 

Lokaal beleid: ‘Aan de slag met het stappenplan en de analysetool. Van analyse naar beleid’

Tijdens deze vorming wordt gefocust op de implementatie van het vernieuwde stappenplan ‘Omdat iedereen erbij wint. Samen voor een alcohol- en drugbeleid’. We bekijken stap voor stap welke rol een coach van een lokaal alcohol- en drugbeleid hierin kan opnemen. De vorming wordt doorspekt met tips en tricks vanuit het werkveld.

Een belangrijk element dat aan bod zal komen is de nieuw ontwikkelde analysetool om een brede lokale omgevingingsanalyse te maken. Hoe ziet deze tool er uit? Wat is het belang ervan? Hoe kan ik als coach aan de slag met de resultaten van een lokale omgevingsanalyse? …

Bekendmaking hernieuwde stappenplan en de brede omgevingsanalysetool lokaal beleid

In het eerste deel stellen we het vernieuwde stappenplan ‘Omdat iedereen erbij wint. Samen voor een lokaal alcohol- en drugbeleid’ en de nieuw ontwikkelde lokale analysetool voor. We kaderen  hierbij ook het gelopen traject dat onder meer bestond uit 2 pilootfasen. Waarom hebben we gemaakt wat voorligt en hoe zijn we hiertoe gekomen?

 Met de CGG preventiewerkers overlopen we daarna de procedures en het proces dat doorlopen dient te worden voor aanvang, tijdens en na het uitvoeren van een lokale omgevingsanalyse. 

Psychofarmaca in de verslavingszorg, een dunne lijn tussen roes- en geneesmiddel

We duiken in de neurobiologische mechanismen om een helder inzicht te krijgen in de werking van psychofarmaca.  We staan stil bij de uitgebreide effecten en risico’s, en welke factoren die deze beïnvloeden. We zoomen in op verschillende soorten medicatie waaronder benzodiazepines, antidepressiva, opioïde pijnstillers, medicatie voor angststoornissen, psychotische stoornissen en behandelingen voor ADHD. We bespreken verschillende manieren waarop deze medicatie wordt gebruikt, van langdurig gebruik met hoge doseringen tot gebruik omwille van het roesopwekkend effect. We staan tot slot stil bij de behandelopties en – voorwaarden die hiermee gepaard gaan. Tijdens deze vorming zullen verschillende online bronnen worden aangereikt die de deelnemers ook achteraf in staat stellen om correcte informatie terug te vinden. 

Praten over middelengebruik, gamen en gokken: Inspiratiesessie voor jeugdhulpverleners

Tijdens dit webinar willen we jeugdhulpverleners inspireren om met jongeren in gesprek te gaan over middelengebruik, gamen en gokken. We maken daarbij gebruik van ‘Praten over middelengebruik, gamen en gokken. Inspiratiebox voor jeugdhulpverleners’. We lichten de basiskaders toe die in deze inspiratiebox aan bod komen en nemen je mee doorheen de gespreksmethodieken. Rode draad zijn de verschillende stappen in een begeleidingsproces.