Tijdens onze introductiesessie voor de tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en drugproblemen leren jullie niet alleen medecursisten en VAD kennen, maar worden jullie ook op de hoogte gebracht van alle belangrijke zaken binnen de opleiding, zoals het programma, praktische regelingen, de supervisies en de verwerkingsopdracht.
Tegelijk leiden we jullie al in tot de problematiek. Jullie zullen ontdekken dat elk vorm van middelengebruik een behoorlijk complex fenomeen is. Jullie leren dan ook de belangrijkste factoren die een rol spelen bij het gebruik van middelen en hoe dit kan evolueren naar problematisch gebruik. Dit legt een solide basis voor het begrijpen van verschillende aspecten van middelenproblematiek en het verdere verloop van de opleiding.
Binnen deze basisvorming verkennen we het complexe fenomeen van middelengebruik. We overlopen samen de belangrijkste factoren die een rol spelen bij gebruik en evolutie naar problematisch middelengebruik. Daarnaast krijgen jullie inzicht in de behoeften van mensen met problematisch middelengebruik en hoe het hulpverleningsaanbod hierop moet worden afgestemd.
Jullie maken ook kennis met de belangrijkste actoren in de alcohol- en drughulpverlening en we maken jullie vertrouwd met verschillende componenten in het omgaan met verslaafd gedrag, inclusief praktische handvatten voor de praktijk. Bovendien zullen we de geest van motiverende gespreksvoering verkennen, evenals strategieën voor terugval en terugvalpreventie.
Daarnaast bieden we online cursussen aan die jullie meer inzicht geven in verschillende soorten middelen, zoals alcohol, cannabis, opioïden, stimulantia & empathogenen, en gokken als gedragsverslaving. Hierbij bespreken we effecten, risico’s en beschikbare hulpopties.
Het curriculum EHBDu is ontwikkeld in samenwerking met het Trimbos-instituut, kenniscentrum voor geestelijke gezondheidszorg en verslaving. Deze cursus betreft een zelfstudievariant voor certificering bij EduCare Groningen. Dit houdt in dat je voorafgaand aan deze vorming de Reader ‘Basiskennis EHBDu’ ontvangt. Voor het behalen van certificering worden een kennistoets en een casustoets afgelegd tijdens de opleiding. De Reader ‘Basiskennis EHBDu’ dien je op voorhand grondig te bestuderen.
Deze cursus heeft de volgende opbouw:
Middelenkennis
Beïnvloedende factoren op gezondheid bij middelengebruik
Lichte gezondheidsverstoringen en acute incidenten
Zorg en hulpverlening
Leerdoelen: De deelnemer
Kan de 3 globale werkingsvormen van uitgaansdrugs beschrijven
Kan verklaren welke invloeden drugs, persoonlijke – en omgevingsfactoren hebben op het ontstaan van gezondheidsproblemen
Kan de verschijnselen, benaming, gewenste effecten en de gerelateerde gezondheidsverstoringen van 8-12 uitgaansdrugs (waarvan minimaal de 8 middelen uit het basisspectrum) benoemen
Kan de actualiteiten rond drugsmarkt en gezondheid weergeven
Kan de middelengerelateerde ernstige acute situaties uitleggen aan de hand van de ABCD-methodiek
Kan de stabiele zijligging uitvoeren
Kan de 3 alarmsignalen van ernstige gezondheidsverstoringen noemen
Kan uiteenzetten op welke wijze adequaat kan worden gealarmeerd
De landelijke cursussen EHBDu zijn evidence- en practice-based. Het curriculum werd ontwikkeld op basis van de brede expertise in drugs van het Trimbos-instituut en Unity Voorlichting, en ervaringen van en wetenschappelijk onderzoek door EducareGroningen en andere manifeste evenementen-hulpverleningsorganisaties, met middelengerelateerde gezondheidsverstoringen, eerstehulpverlening en professionele medische zorg.
De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).
De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).
De Safe ‘n Seminaries zijn een voorbereiding op het peersvormingsweekend, waar nieuwe peers opgeleid worden in verschillende thema’s. Tijdens het seminarie is er ruimte om vragen te stellen en in interactie te gaan. De inhoud van de drie seminariemomenten zijn hetzelfde. Tijdens de seminarie worden ook momenten voor verwerking van de inhoud voorzien (in de vorm van kleine testjes).
Deze module richt zich op het cruciale aspect van familiegericht werken bij problematisch middelengebruik. Deelnemers krijgen inzicht in het belang van het integreren van de bredere context in hun benadering. De nadruk ligt op het ontwikkelen van een positieve attitude en praktische vaardigheden voor effectieve begeleiding. Essentiële contextuele begrippen worden behandeld, en deelnemers worden uitgedaagd deze toe te passen op concrete casussen uit hun eigen werkveld. Diverse modellen voor contextueel werken worden besproken, en de websites www.familiereflex.be en www.kindreflex.be dienen als waardevolle bronnen. Praktische toepassing van theorie op casuïstiek en het betrekken van naastbetrokkenen via psycho-educatie zijn kernpunten.
We willen jou hartelijk bedanken voor jouw inspirerende bijdrage als spreker. Je hebt niet alleen kennis gedeeld, maar ook passie, enthousiasme en een waardevolle bijdrage geleverd aan ons werkveld.
Als blijk van waardering en om onze samenwerking te vieren, nodigen we jou graag uit voor een gratis vormingsaanbod op 26 maart. Deze dag staat in het teken van het brengen van interactie tijdens je vorming en dit onder de deskundige begeleiding van LUDO: https://www.ludo.nu/.
Deze unieke kans is onze manier om onze waardering te tonen voor jouw toewijding en om samen verder te groeien. We hopen dat deze dag een bron van nieuwe inzichten zal zijn.
Motivatie vormt de motor voor verandering. Maar cliënten met een alcohol- of drugprobleem lijken vaak weinig gemotiveerd om hun gebruik te veranderen. Vaak komen ze onder druk naar de hulpverlening. En eens ze veranderen hervallen ze ook vaak in hun oude gedragspatroon. Motiverende Gespreksvoering is precies ontwikkeld om hiermee om te gaan. Het model levert waardevolle inzichten en een praktische leidraad om de autonome motivatie van cliënten te bevorderen.
In deze training krijg je inzicht in wat mensen beweegt en hoe je als hulpverlener de motivatie voor verandering kan versterken.
Meer dan een reeks technieken is Motiverende gespreksvoering (MG) een manier van zijn bij mensen. In de training krijgt de grondhouding van MG dan ook de nodige aandacht. Het kader van de 4 processen van MG biedt een houvast voor de keuze van interventies om tot een behulpzaam contact te komen, een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan.
Via actieve werkvormen oefen je de gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.
Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen.
De opleiding zet in op het verwerven van inzichten in de problematiek van verslaving en de professionele aanpak ervan. De opleiding is opgebouwd uit verschillende inhoudelijke blokken: