Skip to main content

Training tag: verborgen

Peervormingsweekend 2024

Het vormingsweekend bestaat uit een afwisseling van inhoudelijke/praktische sessies en informele momenten om tot verbinding te komen. Dit wilt zeggen dat externen enkel kunnen aansluiten op aanvraag. Gelieve hiervoor contact op te nemen met Shawny Vanhoutteghem.

Tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en andere drugproblemen 2024 – 2025 – eerste jaar

Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen.

De opleiding zet in op het verwerven van inzichten in de problematiek van verslaving en de professionele aanpak ervan. De opleiding is opgebouwd uit verschillende inhoudelijke blokken:

  • inleidende begrippen (MMM-model, interventiecontinuüm, …)
  • productinfo (neurobiologie, overzicht middelen/gokken/gamen, productspecifieke gevolgen en -behandeling…)
  • omgaan met de doelgroep (motiverende gespreksvoering, terugvalpreventie, herstelgericht werken …)
  • omgaan met familie en andere naastbetrokkenen
  • kwaliteitsvol werken
  • aandacht voor specifieke en/of kwetsbare groepen (dubbele diagnose, cultuursensitiviteit, verstandelijke beperking, …)

Lees hier alles over deelnemen aan de Tweejarige opleiding.

Vorming op maat CGG PW TAD: changemanagement

Met deze vorming trachten we handvaten aan te reiken die preventiewerkers kunnen helpen bij opdrachten in zeer uiteenlopende organisaties en settings.

Om de vormingsdag zo concreet en ook zo interactief mogelijk te maken, vragen we om bij deze inschrijving enkele concrete casussen door geven waarbij jullie met veranderingsprocessen geconfronteerd werden die zowel heel goed verliepen als voorbeelden die minder goed werden onthaald.

De (therapeutische) gemeenschap zelf is de methode van behandelen.

Van de bewoners in de TG wordt een actieve participatie verwacht aan het programma en in de gemeenschap. In hun groei- en veranderingsproces staan zelfhulp en wederzijdse hulp centraal. Het is essentieel dat bewoners weten hoe en waarom hét programma werkt zoals het werkt om deze zelfhulp optimaal te kunnen realiseren. . Hoe beter ze de methodiek en de tools en de achterliggende principes en visie begrijpen, te meer hun motivatie en “readiness” enerzijds, en hun bekwaamheid om effectief aan de slag te gaan én dus te groeien en te veranderen anderzijds, verbetert.

Het is wetenschappelijk bewezen dat er een positieve correlatie is tussen beide. Hoe actiever bewoners deelnemen, hoe langer de aanwezigheid/deelname aan het programma én dus hoe groter dé kans op herstel op lange termijn.

Het bewaken van de kwaliteit van deze kennisoverdracht is één van de kerntaken en noodzakelijke competenties van de dagelijkse begeleiding. Dit betreft zowel de theoretische achtergrond over dit unieke behandelingsmodel als de implementatie en concrete toepassing ervan. Hét vereist bij het team een gezamenlijke en grondige kennis over het behandelingsmodel dat de therapeutische gemeenschap is.

Deze opleiding is gericht op de theoretische en praktische kennisoverdracht van dit model van zelfhulp. Als staflid maak je actief deel uit ván de therapeutische gemeenschap en van hét behandelingsmodel. Weten wát je doet en waarom je hét doet is noodzakelijk. Het model écht begrijpen zodat je in staat bent als staflid in de therapeutische gemeenschap op een integere, doorleefde manier te handelen. Dit vanuit de verschillende stafrollen alsook in je relaties en interacties met bewoners, met collega’s en het ganse team.

Contextgericht denken en handelen in de verslavingszorg – voorjaar 2023

Contextgericht denken en werken is een kwestie van visie en zou in elke hulpverleningsmethodiek gebruikt moeten worden: zowel binnen laagdrempelige als hoogdrempelige voorzieningen, zowel in ambulante als residentiële settings. Tijdens een theoretische kennismaking wordt een aantal denkmodellen gepresenteerd. Daarnaast reiken we een aantal praktische handvatten aan via casussen en oefeningen. Tevens staan we stil bij een aantal specifieke methodieken zoals zelfhulpboekjes, individuele gesprekken en groepswerk vanuit invalshoeken als psycho-educatie en ondersteunende familiegroepen. De deelnemers krijgen ook de gelegenheid om eigen casusmateriaal in te brengen. 

Safe ‘n Sound – Basisvorming W2

Deze opleiding is verplicht als je wilt deelnemen aan de tweede vormingsdag van de basisopleiding van Safe ‘n Sound. Deze opleiding staat stil bij de thema’s productinfo, gehoorschade en seksualiteit.

Safe ‘n Sound – Basisvorming W1

Ben je nieuw bij ons project of volg je binnenkort onze basisvorming? Dan is deze online vorming van Safe ‘n Sound een must voor jou. Deze vorming staat stil bij de thema’s harm reduction, Safe ‘n Sound (als project), de partners van Safe ‘n Sound en een aantal sociale vaardigheden.