Skip to main content

Locatie: VAD

Training effectieve preventie – EUPC

Deze drie dagen richten zich naar drugpreventieprofessionals, beslissings- en beleidsmakers die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van hun kennis en vaardigheden omtrent preventiewetenschap en kwaliteitsstandaarden. Binnen Europa is het EUPC (European Prevention Curriculum) de hoeksteen voor het trainen van personen die werken rond preventie van middelengebruik. We zien namelijk nog steeds dat slecht ontworpen preventieve interventies die weinig of geen bewijs van effectiviteit hebben, geïmplementeerd worden in diverse settings. De EUPC- training focust op de evidentie die er is en hoe deze in de praktijk geïmplementeerd kan worden.

De training

– laat je in groep oefenen met de tools en instrumenten van het European Prevention Curriculum 
– zal gebaseerd zijn op jouw eigen ervaring en op reflecties op jouw eigen praktijk;
– laat je onderling uitwisselen met andere deelnemers;
– is gebaseerd op het curriculum met een theoretisch kader.

In deze training maak je kennis met:

  • Preventie als wetenschap en de gemeenschappelijke taal: etiologie, epidemiologie en socialisatie;
  • Evidence-based preventie; internationale standaarden
  • Effectieve Europese preventieprogramma’s;
  • Tools voor implementatie en evaluatie van preventie-interventies;
  • Preventie op school, in het gezin en op het werk;
  • Principes van omgevingsgerichte preventie, mediagebaseerd preventie en gemeenschapsgerichte preventie 
  • En leer je om te pleiten voor preventie (advocacy)

We adviseren om volgend handboek aan te kopen: ‘Annemie Coone, Johan Jongbloet, Peer van der Kreeft, HOGENT (2020), Europees Preventiehandboek. Een leidraad voor wetenschappelijk onderbouwde preventie in de praktijk, vertaling van European Prevention Curriculum (EMCDDA), uitgave Politeia.’

Train-de-trainer rond gokproblemen voor eerstelijnszorg

Deze train-de-trainer kadert binnen een federaal project om huisartsen en eerstelijnspsychologen deskundiger te maken in gokproblemen herkennen en bespreekbaar maken, en om personen met gokproblemen of een gokstoornis te begeleiden en door te verwijzen. 

Als deelnemer aan de train-de-trainer leer je hoe je huisartsen en eerstelijnspsychologen met een vorming deskundiger maakt in het werken rond gokken in de praktijk. Binnen het project worden een draaiboek en een presentatie uitgewerkt om zulke vormingen te geven. Tijdens de train-de-trainer krijg je achtergrond bij deze presentatie en het draaiboek voor de vorming. Ook mogelijke vragen worden toegelicht. 

Daarnaast bekijken we samen hoe we de uitrol van het project kunnen verduurzamen en implementatie kunnen garanderen. 

Team gokken van VAD (Femke Wijgaerts, Jolien Moernaut en Ciska Wybo) begeleidt deze dag, samen met twee experten die de training geven:

  • Frieda Matthys: em. prof. psychiatrie aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en voormalig diensthoofd psychiatrie aan het UZ Brussel. Zij is voorzitter van Psyche vzw en lid van de Belgische Kansspelcommissie, met als belangrijkste focus de bescherming van de gokker. Zij is coauteur van het boek ‘Gokken is geen spel’. 
  • Ronny Willemen: maatschappelijk werker, ambulant therapeut bij Integra-Limburg en online therapeut bij OnlinePsyHulp (gokhulp.be). Hij heeft zich verdiept in de gokproblematiek en geeft vormingen rond gokverslaving. Hij is coauteur van het boek ‘Gokken is geen spel’.

 Wie vragen heeft over het project, kan contact opnemen met Ciska Wybo (ciska.wybo@vad.be)

Veelkleurige zorg en diversiteit(sdenken) in de verslavingszorg

Op de volgende vragen proberen we in deze opleiding een antwoord te geven:

  • Wat betekent het begrip diversiteit?
  • Wat is het belang van cultuursensitieve zorg?
  • Hoe omgaan met diversiteit?
  • Welke zijn de interculturele competenties van een hulpverlener?
  • Waarom zijn allochtonen een kwetsbare groep?
  • Wat is de betekenis en welke zijn de mogelijke oorzaken van druggebruik in de islamitische cultuur?
  • Wat is het islamitisch perspectief op geestelijke gezondheid en verslaving?
  • Hoe kunnen we participatie van allochtone cliënten en de betrokkenheid van hun (familiale) context verhogen in de drughulpverlening?
  • Wat zijn specifieke culturele risicofactoren voor gebruik, misbruik en verslaving?

Nieuwe Psycho-actieve stoffen (NPS) & Gokken en gamen

Het eerste deel zoomt in op een specifieke groep van middelen, namelijk de Nieuwe Psycho-actieve stoffen (NPS). In deze vorming hopen we een aantal van de vooroordelen rond NPS te ontkrachten. Bovendien zullen jullie meer openheid ervaren om gesprekken over NPS aan te gaan en een dieper inzicht verwerven in de wereld ervan. Daarnaast zal de vorming jullie beter informeren over de farmacologie ervan en besteden we bijzondere aandacht aan harm reduction in relatie tot NPS.

In het tweede deel van deze dag bouwen we aan een diepgaand begrip van gokken en gamen als gedragsverslavingen.  Deze kennis zal jullie niet alleen goed informeren, maar ook jullie bekwaamheid versterken om deze problematieken aan te pakken.