In de namiddagsessies splitst de groep zich op naar interesse. Wie op zoek is naar de basics over het behandelen van opioïdeafhankelijkheid door middel van substitutietherapie, kan hiervoor terecht in keuzesessie ‘Substitutiebehandeling’ door verslavingsarts, Dr. Boiy.
Tijdens deze vorming wordt gefocust op de implementatie van het vernieuwde stappenplan ‘Omdat iedereen erbij wint. Samen voor een alcohol- en drugbeleid’. We bekijken stap voor stap welke rol een coach van een lokaal alcohol- en drugbeleid hierin kan opnemen. De vorming wordt doorspekt met tips en tricks vanuit het werkveld.
Een belangrijk element dat aan bod zal komen is de nieuw ontwikkelde analysetool om een brede lokale omgevingingsanalyse te maken. Hoe ziet deze tool er uit? Wat is het belang ervan? Hoe kan ik als coach aan de slag met de resultaten van een lokale omgevingsanalyse? …
Motivatie vormt de motor voor verandering. Maar cliënten met een alcohol- of drugprobleem lijken vaak weinig gemotiveerd om hun gebruik te veranderen. Vaak komen ze onder druk naar de hulpverlening. En eens ze veranderen hervallen ze ook vaak in hun oude gedragspatroon. Motiverende Gespreksvoering is precies ontwikkeld om hiermee om te gaan. Het model levert waardevolle inzichten en een praktische leidraad om de autonome motivatie van cliënten te bevorderen.
In deze training krijg je inzicht in wat mensen beweegt en hoe je als hulpverlener de motivatie voor verandering kan versterken. Meer dan een reeks technieken is Motiverende Gespreksvoering (MG) een manier van zijn bij mensen. In de training krijgt de grondhouding van MG dan ook de nodige aandacht. Het kader van de 4 processen van MG biedt een houvast voor de keuze van interventies om tot een behulpzaam contact te komen, een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan. Via actieve werkvormen oefen je de gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.
Terugvalpreventie is een basisstrategie in de hulpverlening bij problemen door middelengebruik, gamen of gokken. Veranderen van dit gedrag vraagt veel inspanningen, en terugval hoort bij het veranderproces.
Terugvalpreventie-interventies zijn erop gericht het risico op terugval te verminderen, de periodes van terugval te verkorten of de schade die ermee gepaard gaat te beperken. Ze zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Terugvalpreventie kan de vorm aannemen van een op zichzelf staand (groeps)aanbod of verweven zitten in de begeleiding. Ook hoe je omgaat met een terugval van cliënten komt aan bod. Terugvalpreventie past binnen een herstelgerichte benadering. Cliënten worden ondersteund om de regie over het eigen leven te nemen en hun veranderdoelen te bepalen. De focus ligt niet enkel op het veranderen van het gebruik, gamen of gokken, maar op het werken aan een kwaliteitsvol leven.
Met deze train-de-trainer willen we hulpverleners opleiden die terugvalpreventie (willen) aanleren aan collega’s in hun organisatie of aan andere hulpverleners. We kijken dan ook uit naar extra trainers om terugvalpreventie te geven aan hulpverleners binnen ons vormingsaanbod.
We duiken in de neurobiologische mechanismen om een helder inzicht te krijgen in de werking van psychofarmaca. We staan stil bij de uitgebreide effecten en risico’s, en welke factoren die deze beïnvloeden. We zoomen in op verschillende soorten medicatie waaronder benzodiazepines, antidepressiva, opioïde pijnstillers, medicatie voor angststoornissen, psychotische stoornissen en behandelingen voor ADHD. We bespreken verschillende manieren waarop deze medicatie wordt gebruikt, van langdurig gebruik met hoge doseringen tot gebruik omwille van het roesopwekkend effect. We staan tot slot stil bij de behandelopties en – voorwaarden die hiermee gepaard gaan. Tijdens deze vorming zullen verschillende online bronnen worden aangereikt die de deelnemers ook achteraf in staat stellen om correcte informatie terug te vinden.
Mensen op het autismespectrum hebben een andere denkstijl en informatieverwerking dan neurotypische mensen (mensen zonder autisme) Typerend in de begeleiding van mensen op het spectrum is vaak een dubbele mindblindness; mensen op het spectrum kunnen zich moeilijk de wereld van neurotypische mensen inbeelden, maar ook omgekeerd!
Tijdens deze vorming gaan we proberen te ervaren hoe het is om in de wereld te zitten van iemand op het spectrum met een (rand)normale begaafdheid. Is de hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg aangepast aan de noden van mensen op het spectrum? Wat zijn de verschillen en gelijkenissen tussen autismespecifiek- en verslavingsgedrag? Hoe kan je als hulpverlener autismevriendelijk werken en welke aanpassingen zijn er nodig?
Iedere mens is uniek en dit geldt ook voor mensen op het spectrum. Tijdens deze vormingsdag proberen we richtlijnen en specifieke handvaten te vinden om mensen op het spectrum en met een verslavingsproblematiek te begeleiden. We vertrekken vanuit die bijzondere denkwereld en proberen hier een aantal antwoorden op te vinden.
In deze vorming krijg je informatie over jongeren en middelengebruik en over beroepsgeheim. Je krijgt een kader en tips van ervaren vroeginterventiebegeleiders. Je wisselt met de andere deelnemers uit rond concrete praktijksituaties en wordt uitgenodigd om de vertaling te maken naar je eigen werkpraktijk. En je kan oefenen in een motiverende gesprekstijl.
Meer info over het programma vind je via het tabblad ‘Programma’ hiernaast.
We geven een overzicht van de vernieuwingen in de laatste editie van het handboek Motiverende gespreksvoering van Miller en Rollnick en staan stil bij de betekenis ervan voor onze praktijk.
We gaan dieper in op het krachtgerichte aspect van de basishouding. Dit door samen te verkennen hoe je deze in de praktijk kan brengen via verschillende gespreksvaardigheden. En deze in oefeningen zelf te ervaren. Hoe kan je een meer krachtgerichte bril opzetten in je gesprekken of vormingen?
Van de bewoners in de TG wordt een actieve participatie verwacht aan het programma en in de gemeenschap. In hun groei- en veranderingsproces staan zelfhulp en wederzijdse hulp centraal. Het is essentieel dat bewoners weten hoe en waarom hét programma werkt zoals het werkt om deze zelfhulp optimaal te kunnen realiseren. . Hoe beter ze de methodiek en de tools en de achterliggende principes en visie begrijpen, te meer hun motivatie en “readiness” enerzijds, en hun bekwaamheid om effectief aan de slag te gaan én dus te groeien en te veranderen anderzijds, verbetert.
Het is wetenschappelijk bewezen dat er een positieve correlatie is tussen beide. Hoe actiever bewoners deelnemen, hoe langer de aanwezigheid/deelname aan het programma én dus hoe groter dé kans op herstel op lange termijn.
Het bewaken van de kwaliteit van deze kennisoverdracht is één van de kerntaken en noodzakelijke competenties van de dagelijkse begeleiding. Dit betreft zowel de theoretische achtergrond over dit unieke behandelingsmodel als de implementatie en concrete toepassing ervan. Hét vereist bij het team een gezamenlijke en grondige kennis over het behandelingsmodel dat de therapeutische gemeenschap is.
Deze opleiding is gericht op de theoretische en praktische kennisoverdracht van dit model van zelfhulp. Als staflid maak je actief deel uit ván de therapeutische gemeenschap en van hét behandelingsmodel. Weten wát je doet en waarom je hét doet is noodzakelijk. Het model écht begrijpen zodat je in staat bent als staflid in de therapeutische gemeenschap op een integere, doorleefde manier te handelen. Dit vanuit de verschillende stafrollen alsook in je relaties en interacties met bewoners, met collega’s en het ganse team.
Alcohol is nog steeds de drug die het meest gebruikt wordt in onze samenleving. Ook binnen de hulpverlening is de groep mensen met een alcoholprobleem sterk vertegenwoordigd. In deze opleiding staan we op productinfoniveau stil bij de verschillende aspecten van het product alcohol, de effecten en de mogelijke gevolgen. Vanuit zijn uitgebreide klinische expertise zoomt dr. Hendrik Peuskens daarnaast ook in op de specifieke behandelaspecten bij alcoholproblemen.
Tijdens deze vorming komen o.a. de volgende thema’s aan bod:
Omvang van alcoholproblemen
Richtlijn voor een verantwoord alcoholgebruik
Impact van alcohol op lichamelijke en psychische gezondheid
Specifieke aspecten (oa. screening en diagnostiek, farmacotherapie) van hulpverlening bij alcoholproblemen
Medische en farmacologische aspecten van detox en ontgiftingsschema’s