Skip to main content

Thema: Alcohol

Mijn cliënt en middelengebruik, gamen en gokken – Antwerpen

Iedereen kan in contact komen met middelengebruik, gamen en gokken. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen nieuwsgierig zijn en experimenteren of regelmatig alcohol drinken, cannabis of andere middelen gebruiken, gamen of gokken.

In deze opleiding ontdek je:

  • enkele basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek, de specifieke kwetsbaarheden van cliënten met een beperking, de impact van middelengebruik op de hersenen
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Kom je meer te weten over de effecten en risico’s van middelengebruik, gamen en gokken en welke signalen wijzen op problematisch gebruik, gamen en gokken
  • Krijg je concrete tips om signalen op te merken, bespreekbaar te maken, de ernst in te schatten en om de motivatie tot veranderen te vergroten.
  • Ga je aan de slag met concrete gespreksmethodieken in een motiverende gespreksstijl

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Mijn cliënt en middelengebruik, gamen en gokken – Oost-Vlaanderen

Iedereen kan in contact komen met middelengebruik, gamen en gokken. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen nieuwsgierig zijn en experimenteren of regelmatig alcohol drinken, cannabis of andere middelen gebruiken, gamen of gokken.

In deze opleiding ontdek je:

  • enkele basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek, de specifieke kwetsbaarheden van cliënten met een beperking, de impact van middelengebruik op de hersenen
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Kom je meer te weten over de effecten en risico’s van middelengebruik, gamen en gokken en welke signalen wijzen op problematisch gebruik, gamen en gokken
  • Krijg je concrete tips om signalen op te merken, bespreekbaar te maken, de ernst in te schatten en om de motivatie tot veranderen te vergroten.
  • Ga je aan de slag met concrete gespreksmethodieken in een motiverende gespreksstijl

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Mijn cliënt en middelengebruik, gamen en gokken – West-Vlaanderen

Iedereen kan in contact komen met middelengebruik, gamen en gokken. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen nieuwsgierig zijn en experimenteren of regelmatig alcohol drinken, cannabis of andere middelen gebruiken, gamen of gokken.

In deze opleiding ontdek je:

  • enkele basiskaders die je helpen om:
    • een zicht te krijgen op het ontstaan en het verloop van een middelenproblematiek, de specifieke kwetsbaarheden van cliënten met een beperking, de impact van middelengebruik op de hersenen
    • in te schatten wanneer middelengebruik problematisch is en welke factoren daarin een rol spelen
  • Kom je meer te weten over de effecten en risico’s van middelengebruik, gamen en gokken en welke signalen wijzen op problematisch gebruik, gamen en gokken
  • Krijg je concrete tips om signalen op te merken, bespreekbaar te maken, de ernst in te schatten en om de motivatie tot veranderen te vergroten.
  • Ga je aan de slag met concrete gespreksmethodieken in een motiverende gespreksstijl

We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van toepassingsoefeningen en de bespreking van concrete situaties.

Ervaringsuitwisselingsdag: Vrouwvriendelijk en traumasensitief beleid in de verslavingszorg

We delen de dag op in 3 delen: 

Inleidende  sessie door Julie Schamp

Julie Schamp, lector en onderzoeker, opent de dag met een presentatie over genderverschillen in middelengebruik. Vanuit wetenschappelijk onderzoek en literatuur bespreekt zij barrières (zowel individueel als maatschappelijk) die vrouwen ondervinden in de hulpverlening. Aan de hand van (internationale) praktijkvoorbeelden introduceert ze gender-sensitieve benaderingen voor vrouwen in de alcohol- en drughulpverlening.

2 verdiepende Thema’s: Gender & Trauma en Vrouwvriendelijk Beleid

Tijdens deze 2 interactieve sessies kunnen deelnemers hun ervaringen delen en nadenken over concrete toepassingen binnen hun eigen werkomgeving. Elke sessie biedt ruimte voor uitwisseling en reflectie rond volgende vragen:

Sessie 1: Gender en Trauma

  1. Hoe kunnen we rekening houden met de hoge incidentie van trauma bij vrouwen?
  2. Wat houdt traumasensitief werken precies in? Hoe passen we dit toe, en is het ook waardevol voor mannelijke cliënten?

Sessie 2: Vrouwvriendelijk Beleid

  1. Hoe kun je vrouwvriendelijke zorgpraktijken ontwikkelen, zeker wanneer vrouwen in de minderheid zijn?
  2. Welke methodieken en benaderingen maken een beleid vrouwvriendelijk?
  3. Hoe kun je vrouwvriendelijke aanpakken effectief promoten onder mogelijke verwijzers?

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Antwerpen

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen. Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – West-Vlaanderen

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen. Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Oost-Vlaanderen

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen. Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Limburg

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen.

Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Omgaan met alcohol- en andere drugproblemen bij jongeren in de jeugdhulpverlening – Vlaams-Brabant en Brussel

Cannabis, bier, sterke drank, … ze maken allemaal deel uit van de leefwereld van jongeren. Vrienden drinken of blowen, jongeren experimenteren er zelf mee of gaan nog een stapje verder. De meeste jongeren ervaren hun gedrag niet als zorgwekkend of als een probleem. Nochtans weten we dat jongeren in de jeugdhulp extra kwetsbaar zijn om door middelengebruik in de problemen te komen. Als jeugdhulpverlener wil je dan ook de vinger aan de pols houden en het met de jongere hebben over zijn gebruik. Maar hoe begin je daaraan?

Tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en andere drugproblemen – 2025-2026

Stel je kandidaat voor onze ‘Tweejarige opleiding’ via voorinschrijving.

Dit jaar werken we met een voorinschrijving. Hiermee kan je je officieel kandidaat stellen voor deelname aan de opleiding.

Na de afsluiting van de voorinschrijvingen selecteren we zorgvuldig de deelnemers. Deze selectie gebeurt op basis van werkcontext, functie en ervaring om een diverse en evenwichtige groep te vormen.

Let op: een voorinschrijving geldt als formele kandidaatstelling, niet enkel als een blijk van interesse. Zorg er daarom voor dat je, indien nodig, goedkeuring hebt van je werkgever. De voorlopige planning voor het eerste jaar vind je hier.

Wil je je kandidaat stellen? Klik dan op de knop ‘Ik heb interesse in deze opleiding’ en vul het vragenformulier zo volledig mogelijk in.

Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen.

De opleiding zet in op het verwerven van inzichten in de problematiek van verslaving en de professionele aanpak ervan. De opleiding is opgebouwd uit verschillende inhoudelijke blokken:

  • inleidende begrippen (MMM-model, interventiecontinuüm…)
  • productinfo (neurobiologie, overzicht middelen/gokken/gamen, productspecifieke gevolgen en -behandeling…)
  • omgaan met de doelgroep (motiverende gespreksvoering, terugvalpreventie, herstelgericht werken…)
  • omgaan met familie en andere naastbetrokkenen
  • kwaliteitsvol werken
  • aandacht voor specifieke en/of kwetsbare groepen (dubbele diagnose, cultuursensitiviteit, verstandelijke beperking…)

Lees hier alles over deelnemen aan de Tweejarige opleiding.