Skip to main content

Training categorie: VAD vormingen

Multidimensional Family Therapy (MDFT)

De MDFT interventies  zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en focussen zich op de processen die het middelengebruik in stand houden en dit in de verschillende systemen waarin de jongere zich ontwikkelt. Tegelijkertijd zijn de therapeuten aandachtig voor de unieke manier waarmee deze processen zich manifesteren in elke familie.

In deze tweedaagse vorming krijg je zicht op de behandeling. Deze bestaat erin de beschermende en de risicofactoren te evalueren en de individuele, familiale en sociale competenties te mobiliseren zodat de jongere opnieuw een normaal ontwikkelingstraject kan opnemen. De therapeut werkt in vier domeinen: adolescent, ouders, familie en extra-familiaal en mobiliseert een ondersteunende kring van volwassenen rondom de jongere. De therapie duurt ongeveer zes maanden verdeeld in drie fasen.

We bieden een uitgebreide kennismaking met dit model, zowel theoretisch als praktijkvoorbeelden. Het model wordt op een gestructureerde en interactieve manier voorgesteld.

Met deze vorming richten wij ons naar hulpverleners in de verslavingszorg die werken met gezinnen of hier graag meer over willen leren.

Dubbele Diagnose: Verslaving en persoonlijkheidsstoornissen

Hoe versterken deze twee problemen het problematische verloop en hoe bemoeilijkt het ene probleem de behandeling van het andere? De gecombineerde problemen blijven vaak onderbelicht. Ook de teneur blijft vaak somber. Herstel of genezing is veel moeilijker dan voor elk van deze twee problemen –verslaving en persoonlijkheidsstoornis– apart.

De combinatie kent meestal een ongunstiger verloop, met een beduidend verminderde levenskwaliteit op verschillende levensdomeinen.

In deze vorming willen we ten eerste deze ‘moeilijke combinatie’ beschrijven. We focussen vooral op twee specifieke persoonlijkheidsstoornissen, namelijk de antisociale en de borderline persoonlijkheidsstoornis. We schetsen de beperkingen en grenzen van de hulpverlener evenals de beperkingen die eigen zijn aan de problematiek.

Vanuit een gezond optimisme reiken we handvatten aan om u te leren omgaan met deze combinatie van problemen. We belichten o.a. het hanteren van regels, een werkbare behandelingsrelatie en zelfzorg en teamzorg voor de hulpverleners.

Ondersteunen van mensen met een verslaving en verstandelijke beperking

Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking zijn kwetsbaar voor psychiatrische stoornissen, waaronder ook verslavingsproblemen. Als begeleider in de verslavingszorg is het belangrijk om enerzijds de verstandelijke beperking te detecteren en anderzijds hier rekening mee te houden binnen de (groeps)begeleiding.

De volgende items worden behandeld in deze vorming:

  • Wat is een verstandelijke beperking?
  • (H)erkennen van verstandelijke beperking bij onze doelgroep en aanpak van mensen met een verstandelijke beperking in de verslavingszorg.
  • Handvatten om de eigenheid van personen met een verstandelijke beperking te herkennen.
  • Tips om aan te sluiten bij de emotionele ontwikkeling van je cliënt.

Tips om je begeleiding beter af te stemmen op personen met een verstandelijke beperking.

Grondhouding van de hulpverlener en tips voor communicatie.

Webinar: Hoe ga je in gesprek over middelengebruik, gamen of gokken ? (najaar)

In dit webinar maak je kennis met de leidraad en inspiratiebox ‘Mijn cliënt en middelengebruik, gamen en gokken’. Dit is een interactief plukboek dat meer dan 25 kant-en-klare methodieken bevat. We geven je enkele praktische tips mee om het gesprek aan te gaan. En maken je wegwijs in dit materiaal aan de hand van een aantal methodieken, zodat jij na het webinar een concreet beeld hebt van hoe je de leidraad in je gesprekken kan toepassen.

Na de voorstelling gaan we in op vragen van de deelnemers tijdens een Q&A.

Basisvorming alcohol- en drugpreventie

De redenen voor middelengebruik en de oorzaken van verslavingsproblemen zijn complex en multifactorieel. Daarom situeert de aanpak ervan zich op een continuüm van preventie, vroeginterventie, hulpverlening, schadebeperking en maatschappelijke integratie.

Het voorkomen van problemen als gevolg van alcohol- en ander druggebruik (preventie) is geen nattevingerwerk. Na een inleiding in de problematiek en het interventiecontinuüm krijg je de basiskaders mee die we gebruiken in de alcohol- en drugpreventiepraktijk en verdiepen we ons in kwaliteitsvolle preventie. Je maakt ook kennis met het preventieaanbod voor enkele sectoren naar keuze.

Dag 1:

Dag 1 starten we met enkele basisbegrippen en zoomen in op de beïnvloedende factoren voor middelengebruik en -problemen. Daarna staan we stil bij het interventiecontinuüm met een overzicht van het preventie- en hulpverleningslandschap.

Begeleiders: Karen Vanmarcke, Gilles Geeraerts &Femke Wijgaerts, VAD

Dag 2, 3 en 4:

Kwaliteitsvolle preventie – EUPC

Deze drie dagen richten zich naar drugpreventieprofessionals, beslissings- en beleidsmakers die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van hun kennis en vaardigheden omtrent preventiewetenschap en kwaliteitsstandaarden. Binnen Europa is het EUPC (European Prevention Curriculum) de hoeksteen voor het trainen van personen die werken rond preventie van middelengebruik. We zien namelijk nog steeds dat slecht ontworpen preventieve interventies die weinig of geen bewijs van effectiviteit hebben geïmplementeerd worden in diverse settings. De EUPC- training focust zich op de evidentie die er is en hoe deze in de praktijk geïmplementeerd kan worden.

In deze 3 dagen training maak je kennis met:

  • Preventie als wetenschap en de gemeenschappelijke taal: etiologie, epidemiologie en socialisatie;
  • Evidence-based preventie;
  • Effectieve Europese preventieprogramma’s;
  • Tools voor implementatie en evaluatie van preventie-interventies;
  • Preventie op school, in het gezin en op het werk;
  • Principes van omgevingsgerichte preventie, mediagebaseerd preventie en gemeenschapsgerichte preventie
    En leer je om te pleiten voor preventie (advocacy)

Indien gewenst kan er via e-learning op deze inhoud verder gebouwd worden (verdieping).

We adviseren om volgend handboek aan te kopen of uit te lenen via de VAD-bibliotheek:  ‘Annemie Coone, Johan Jongbloet, Peer van der Kreeft, HOGENT (2020), Europees Preventiehandboek. Een leidraad voor wetenschappelijk onderbouwde preventie in de praktijk, vertaling van European Prevention Curriculum (EMCDDA), uitgave Politeia.’

Begeleider: opgeleide mastertrainers: Johan Jongbloet, HoWest – Annemie Coone, HoGent – Cynthia Deman, CGG Waas en Dender – Giovanni Laleman, CGG Noord-West-Vlaanderen – Marjet Vanderstraeten, ZorGGroep Zin – Karen Vanmarcke, VAD – Jolien Moernaut, VAD.

Dag 5:

 Een alcohol- en drugbeleid

De basismethodiek van alcohol- en drugpreventie is geïntegreerd werken aan  regelgeving, educatie, begeleiding en omgevingsinterventies. Tijdens deze dag krijg je de basisprincipes mee van een alcohol- en drugbeleid, zowel binnen een sector als intersectoraal (lokaal beleid). Wat is de meerwaarde van een beleid? Wat zijn obstakels? En op welke manier kan je in een organisatie en op gemeentelijk niveau hiermee aan de slag?

Begeleiders: David Möbius en Joyce Borremans, VAD

Dag 6:

Speeddates met sectorverantwoordelijken naar keuze

Tijdens de speeddates kom je meer te weten over de specificiteit van de gekozen sector en het VAD-aanbod voor deze sector. We maken ruimte voor jouw vragen. Na inschrijving vragen wij naar jouw voorkeur van sectoren.

  • Jeugdwerk
  • Onderwijs
  • Welzijn
  • Eerstelijnsgezondheidszorg
  • Uitgaan/horeca
  • Sport
  • Arbeid
  • Gezinnen/opvoedingsondersteuning
  • Vroeginterventie
  • Mensen met een migratieachtergrond

Begeleiders: VAD-sectorverantwoordelijken

VAD-studiedag 2023

Waarom doen we wat we doen? Waarom kiezen we voor die welbepaalde doelstelling en voor die specifieke doelgroep? Welke uitdagingen formuleert het werkveld voor ons? Hoe vertaalt dit zich in een concrete methodiek, aanpak en implementatie? We nemen een kijkje achter en ook voor de schermen van de preventie- en hulpverleningspraktijk. We luisteren naar en gaan in interactie met VAD-stafmedewerkers en -leden, ervaringsdeskundigen, buitenlandse voorbeelden en academici. Het interventiespectrum (continuüm) van Mrazek en Haggerty is onze leidraad.
Dit alles geeft meer inzicht in en handvatten voor de eigen praktijk.

Programma

9u00-9u30: Onthaal met koffie

9u30-9u35: Verwelkoming door de Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Hilde Crevits (videoboodschap)

9u35-10u00: Verwelkoming en inleiding op de studiedag aan de hand van het interventiespectrum (continuüm) van Mrazek en Haggerty

Katleen Peleman, directeur VAD
Marie-Claire Lambrechts, stafmedewerker VAD

10u10-11u40: Een maand zonder alcohol: preventiecampagne of maatschappelijk fenomeen?

Jonathan, Deleener, stafmedewerker VAD
Ebe Daems, stafmedewerker VAD
Tom Evenepoel, coördinator De Druglijn
Martijn Planken, medeoprichter en campagneleider ‘Ik pas’

Tournée Minérale, Ik Pas, Dry January, Sober October, … De manier waarop we als maatschappij naar alcohol kijken, evolueert. Campagnes die oproepen tot een periode zonder alcohol sluiten aan bij deze trend en versterken deze verder. Er zit wel verschil op: zo pakt Tournée Minérale het in België anders aan dan Ik Pas in Nederland. Beide campagneteams gunnen je elk een blik achter de schermen en gaan daarna in een dubbelgesprek in op enkele prangende vragen: Wie bereik je met een maand zonder alcohol? Degenen die het nodig hebben of de mensen die al goed bezig zijn? Zet je in op preventie of is het eerder vroeginterventie?

11u40-12u00: Koffiepauze

12u00-12u30: Is specifieke cocaïnepreventie nodig?

Eva Blomme, stafmedewerker VAD

Het cocaïnegebruik in België is de afgelopen jaren toegenomen, in het bijzonder in specifieke settings zoals werk en uitgaan. Parallel aan de toename in cocaïnegebruik, is het aantal behandelingsaanvragen voor cocaïneverslaving in de alcohol- en drughulpverlening toegenomen. Inzetten op preventie om (problematisch) cocaïnegebruik te voorkomen en terug te dringen, is daarom essentieel. Internationale voorbeelden hiervan zijn er amper. We presenteren de resultaten van het voorbereidende VAD-project en gaan in op de kennisclips over cocaïne.

12u30-13u30: Lunchpauze

13u30-14u30: Psycho-educatie, een doekje voor het bloeden of een waardevolle strategie?

Fabienne Vandensteen, psycholoog project KDO (Kinderen en Druggebruikende Ouders), MSOC Gent
Pieter Impe, gedragstherapeut/psycholoog & therapeutisch verantwoordelijke Kasteelplus (Alcohol- en Medicatie Unit), Karus
Wim Govaerts, Ervaringsdeskundige binnen Kasteelplus (Alcohol- en Medicatie Unit), Karus
Gilles Geeraerts
, stafmedewerker VAD
Joke Claessens, stafmedewerker VAD

Psycho-educatie over middelenproblemen en over het hulpverleningsaanbod neemt een belangrijke plaats in bij verschillende hulpverleningsvormen. Psycho-educatie kan er heel verschillend uitzien afhankelijk van de doelgroep (cliënt, omgeving), doel van de interventie en setting (ambulant, residentieel). VAD ontwikkelde daarom de voorbije jaren materialen om hulpverleners hierbij te ondersteunen. Maar lost psycho-educatie de verwachtingen wel in? Zowel vanuit de theorie als uit de praktijk (hulpverleners en ervaringsdeskundigen) proberen we hierop een antwoord te formuleren en dagen we je uit om hetzelfde te doen.

14u30-15u30: De impact van technologische evoluties binnen de gamesector op de aanpak voor het thema gamen

Dr. Anouk Tuijnman, Wetenschappelijk onderzoeker gamen, gokken en digitale balans, Trimbos-instituut
Dr. Max Birk, Assistant Professor in Human-Technology Interaction, Eindhoven University of Technology
Karen Vanmarcke, stafmedewerker VAD
Femke Wijgaerts, stafmedewerker VAD

De digitale evolutie raast als een sneltrein voorbij. Waar gamers vroeger één spel aankochten en talloze keren opnieuw uitspeelden op de console, lopen online games nu 24/7 door. Daarbij behoren het aankopen van skins, lootboxes en virtuele munten tot het verdienmodel van de game-industrie. We staan stil bij hoe de welzijns- en gezondheidsgerichte aanpak evolueert in dit veranderende landschap. Vervolgens volgt een toelichting over de impact van behavioural design in games op het gamegedrag en de tijd die gamers aan games spenderen. Welke strategieën kan het beleid nemen om negatieve gevolgen van gamedesign te voorkomen? Hoe kunnen we het gamedesign meer inzetten ten voordele van de gezondheid en het welzijn van de gamer en zijn omgeving?

Vorming op maat CGG PW TAD: changemanagement

Met deze vorming trachten we handvaten aan te reiken die preventiewerkers kunnen helpen bij opdrachten in zeer uiteenlopende organisaties en settings.

Om de vormingsdag zo concreet en ook zo interactief mogelijk te maken, vragen we om bij deze inschrijving enkele concrete casussen door geven waarbij jullie met veranderingsprocessen geconfronteerd werden die zowel heel goed verliepen als voorbeelden die minder goed werden onthaald.

Dubbele diagnose-reeks: Autisme en verslaving

Mensen op het autismespectrum hebben een andere denkstijl en informatieverwerking dan neurotypische mensen (mensen zonder autisme) Typerend in de begeleiding van mensen op het spectrum is vaak een dubbele mindblindness; mensen op het spectrum kunnen zich moeilijk de wereld van neurotypische mensen inbeelden, maar ook omgekeerd!

Tijdens deze vorming gaan we proberen te ervaren hoe het is om in de wereld te zitten van iemand op het spectrum met een (rand)normale begaafdheid.
Is de hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg aangepast aan de noden van mensen op het spectrum? Wat zijn de verschillen en gelijkenissen tussen autismespecifiek- en verslavingsgedrag? Hoe kan je als hulpverlener autismevriendelijk werken en welke aanpassingen zijn er nodig?

Iedere mens is uniek en dit geldt ook voor mensen op het spectrum. Tijdens deze vormingsdag proberen we richtlijnen en specifieke handvaten te vinden om mensen op het spectrum en met een verslavingsproblematiek te begeleiden. We vertrekken vanuit die bijzondere denkwereld en proberen hier een aantal antwoorden op te vinden.

ACT en verslaving

Tijdens de opleiding doorlopen we de zes kernprocessen van ACT en leggen we de link met concrete voorbeelden uit de verslavingszorg: accepteren wat niet veranderd kan worden, afstand nemen van blokkerende gedachten, met de aandacht vanuit een ruimer perspectief in het hier en nu blijven (zelf-als-context), toegewijd handelen in de lijn van wat écht belangrijk is in het leven.

Specifieke aandachtspunten bij verslaving zoals weerstand, impulsiviteit en herval bekijken we vanuit ACT.

Driedaagse training effectieve preventie – EUPC

Effectieve preventie – EUPC

Deze drie dagen richten zich naar drugpreventieprofessionals, beslissings- en beleidsmakers die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van hun kennis en vaardigheden omtrent preventiewetenschap en kwaliteitsstandaarden. Binnen Europa is het EUPC (European Prevention Curriculum) de hoeksteen voor het trainen van personen die werken rond preventie van middelengebruik. We zien namelijk nog steeds dat slecht ontworpen preventieve interventies die weinig of geen bewijs van effectiviteit hebben, geïmplementeerd worden in diverse settings. De EUPC- training focust op de evidentie die er is en hoe deze in de praktijk geïmplementeerd kan worden.

De training

– laat je in groep oefenen met de tools en instrumenten van het European Prevention Curriculum 
– zal gebaseerd zijn op jouw eigen ervaring en op reflecties op jouw eigen praktijk;
– laat je onderling uitwisselen met andere deelnemers;
– is gebaseerd op het curriculum met een theoretisch kader.

In deze training maak je kennis met:

  • Preventie als wetenschap en de gemeenschappelijke taal: etiologie, epidemiologie en socialisatie;
  • Evidence-based preventie;
  • Effectieve Europese preventieprogramma’s;
  • Tools voor implementatie en evaluatie van preventie-interventies;
  • Preventie op school, in het gezin en op het werk;
  • Principes van omgevingsgerichte preventie, mediagebaseerd preventie en gemeenschapsgerichte preventie
    En leer je om te pleiten voor preventie (advocacy)

We adviseren om volgend handboek aan te kopen of uit te lenen via de VAD-bibliotheek:  ‘Annemie Coone, Johan Jongbloet, Peer van der Kreeft, HOGENT (2020), Europees Preventiehandboek. Een leidraad voor wetenschappelijk onderbouwde preventie in de praktijk, vertaling van European Prevention Curriculum (EMCDDA), uitgave Politeia.’