Skip to main content

Ervaring: Basisvorming

Interventiecontinuüm: situering van preventie, vroeginterventie en hulpverlening 2025

Tijdens deze dag duiken we in het interventiecontinuüm, dat zich uitstrekt van preventie tot hulpverlening. We stellen jullie voor aan een aantal belangrijke materialen en bronnen van informatie van VAD en De Druglijn.  Daarnaast verkennen we de vele actoren op ons werkveld en bespreken we verschillende perspectieven op verslaving en de benadering ervan. Een belangrijk onderdeel is het in kaart brengen van jullie eigen werksituatie, waarbij we de vertaalslag maken van theorie naar praktijk.

Kennismaking en inleiding in de problematiek 2025

Tijdens onze introductiesessie voor de tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en drugproblemen leren jullie niet alleen medecursisten en VAD kennen, maar worden jullie ook op de hoogte gebracht van alle belangrijke zaken binnen de opleiding, zoals het programma, praktische regelingen, de supervisies en de verwerkingsopdracht.

Tegelijk leiden we jullie al in tot de problematiek. Jullie zullen ontdekken dat elk vorm van middelengebruik een behoorlijk complex fenomeen is. Jullie leren dan ook de belangrijkste factoren die een rol spelen bij het gebruik van middelen en hoe dit kan evolueren naar problematisch gebruik. Dit legt een solide basis voor het begrijpen van verschillende aspecten van middelenproblematiek en het verdere verloop van de opleiding.

Tweejarige opleiding tot hulpverlener bij alcohol- en andere drugproblemen 2025-2026 – eerste jaar

Tijdens deze opleiding verbreed je als hulpverlener je theoretische kennis, ontwikkel je je vaardigheden verder en reflecteer je in kleine groepjes over je attitude in functie van het werken met mensen met middelenproblemen.

De opleiding zet in op het verwerven van inzichten in de problematiek van verslaving en de professionele aanpak ervan. De opleiding is opgebouwd uit verschillende inhoudelijke blokken:

  • inleidende begrippen (MMM-model, interventiecontinuüm, …)
  • productinfo (neurobiologie, overzicht middelen/gokken/gamen, productspecifieke gevolgen en -behandeling…)
  • omgaan met de doelgroep (motiverende gespreksvoering, terugvalpreventie, herstelgericht werken …)
  • omgaan met familie en andere naastbetrokkenen
  • kwaliteitsvol werken
  • aandacht voor specifieke en/of kwetsbare groepen (dubbele diagnose, cultuursensitiviteit, verstandelijke beperking, …)

Lees hier alles over deelnemen aan de Tweejarige opleiding.

Het drugslandschap in België in 2024

Het Belgian Early Warning System (BEWSD) van Sciensano monitort en analyseert het gebruik van legale en illegale drugs in België. Ze evalueren de impact van druggebruik op de volksgezondheid, waaronder verslaving en intoxicaties.  Ze rapporteren vervolgens aan internationale organisaties zoals het European Drugs Agency (EUDA). Daarnaast houden ze nieuwe trends in druggebruik in de gaten, zoals opkomende nieuwe psychoactieve stoffen (NPS). Tijdens dit webinar presenteren ze hun recente bevindingen over het drugslandschap in België. VAD, als trouwe partner binnen de werking van het Belgian Early Warning System Drugs, presenteert vervolgens recente preventieprogramma’s en harm reduction strategieën die inspelen op de recente trends op de Belgische drugsmarkt. 

Begeleiding bij gokproblemen – voor eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen

Een cliënt meldt zich aan met vage psychische klachten en je voelt aan dat er iets meer speelt. Misschien worstelt deze persoon met een gokproblematiek? 

Gokproblemen gaan gepaard met ernstige verstoringen op persoonlijk, familiaal, sociaal, professioneel en financieel vlak. Mensen met gokproblemen ervaren vele drempels om hulp te zoeken, ondanks de schade voor hun gezondheid, de negatieve impact op hun relaties en het psychische lijden. Maak als eerstelijnspsycholoog of -orthopedagoog hierin mee het verschil. 

Ontdek in deze interactieve basisvorming meer over de verborgen thematiek van gokproblemen bij volwassenen: leer hoe je de subtiele signalen herkent die wijzen op een gokstoornis en krijg praktische handvaten om effectief te begeleiden en door te verwijzen. 

Deze vorming maakt deel uit van een federaal project om eerstelijnspsychologen en -orthopedagogen deskundiger te maken in het omgaan met cliënten met gokproblemen. 

 Wie vragen heeft over het project, kan contact opnemen met Ciska Wybo (ciska.wybo@vad.be)

Aan de slag met de VAD-leerlingenbevraging

Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.

 In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
  • Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
  • Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
  • De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie

Aan de slag met de VAD-leerlingenbevraging

Uw school nam deel aan de VAD-leerlingenbevraging. VAD verwerkte de resultaten tot een schoolrapport op maat van uw school. Dit rapport kan u gebruiken om een Drugbeleid op School (DOS) te ontwikkelen of bij te sturen. Tijdens de workshop krijgt u de kans om uw eigen resultaten te vergelijken met de Vlaamse gemiddelden. Zo kunt u zien hoe uw school scoort op het gebied van middelengebruik (alcohol, illegale drugs, gamen, gokken en psychoactieve medicatie) in vergelijking met andere Vlaamse scholen.

 In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vergelijking van uw eigen resultaten met de Vlaamse gemiddelden
  • Correcte interpretatie van uw eigen resultaten en hoe deze te vertalen naar concrete acties op school
  • Het ontwikkelen of bijwerken van een Drugbeleid op School (DOS)
  • De meest recente ontwikkelingen op het gebied van middelenpreventie

Hoe is het gesteld met het middelengebruik van onze Vlaamse jongeren? Van cijfers naar praktijk.

We hebben het over vragen die iedereen bezighouden: Met welke middelen komen jongeren tegenwoordig in aanraking? Hoe evolueert het alcoholgebruik onder jongeren? Is vapen het nieuwe roken? Zien we een stijging in het gebruik van cannabis de afgelopen 10 jaar? En wat met het gebruik van medicatie, de trends in gokken, en de impact van problematisch gamen?

Daarnaast vertalen we deze cijfers naar een structurele aanpak op schoolniveau. Hoe ga je preventief om met het thema verslavingspreventie op school en in de klas? Wat doe je met signalen van middelengebruik? Wat doe je beter wel en niet?

Scholen die deelnamen aan de VAD-leerlingenbevraging komen te weten hoe hun eigen schoolrapport zich verhoudt tot de Vlaamse cijfers. 

Dit seminarie geeft niet alleen antwoorden, maar biedt ook ruimte voor interactie en vragen.

Bedankingsmoment Safe ‘n Sound

Er zullen een aantal korte sessies worden aangeboden, rond basisprincipes eerste hulp bijvoorbeeld. Het volledige programma wordt binnenkort met jullie gedeeld!

De zin en onzin van drugcontroles op school met drugshonden

Tijdens het webinar zoomen we in op de visietekst en krijg je inzicht in de zin en onzin van drugcontroles op school met drugshonden. Waarom raadt wetenschappelijk onderzoek controles met drugshonden op school af? Wat is de impact op en ervaring van zowel leerlingen, schoolpersoneel als politie? En als er geen drugcontroles met drugshonden worden uitgevoerd, welke effectieve alternatieven zijn er dan? En tot slot: in welke uitzonderlijke gevallen kan een bepaalde vorm van politiecontrole wel gerechtvaardigd zijn?

Naast de voorstelling van de visietekst delen diverse betrokkenen, vanuit politie, onderwijs en preventiewerk, hun perspectieven en kijk hierop.